Grote van doorvoer kiezelbak voor HWA berging

William85

  • #1
In mijn achtertuin ben ik mijn bestaande houten berging (2x3 meter) aan het vergroten. De bestaande berging heeft een plat dak en is gecombineerd met de buren. Het totale dakoppervlak met de buren is 2x6 = 12 [m2] en er zit een hemelwater afvoer (HWA) in het midden.

Aan mijn gedeelte wil ik 3x3 meter aanbouwen waardoor de berging 5 x 3 meter groot wordt. Hiervoor moet ik de bestaande HWA verplaatsen want daar komt de wand van mijn uitbouw te zitten. De uitbouw staat onder afschot en de nieuwe HWA komt aan de voorzijde van de uitbouw te zitten.

Nou heb ik dezelfde kiezelbak hier liggen zoals die ook nu op de gezamenlijke berging zit. Deze heeft een doorvoer van 5.9 x 3.6 [cm] met daarop aangesloten een pijp van rond 80.
Nou is mijn vraag of deze doorvoer van de kiezelbak voldoende is of dat deze groter moet om stortbuien, zoals we die soms hebben, te kunnen verwerken zonder dat het water over de opstand stroomt? Je hebt ook kiezelbakken met een doorvoer van (gemeten) 6.9 x 4.6 [cm]. Deze worden standaard verkocht met als opgegeven maat 80 x 60.

Heb even gekeken naar de huidige buiennorm T=10 en daarin hanteren ze 36 [mm] regenval in vier uur. Tegenwoordig zal dat wel meer zijn dus hanteer voor het gemak even 50 [mm]. Met de uitbouw wordt het totale dakoppervlak 21 [m2]. Met 50 [mm] regenval geeft dit een hoeveelheid water van 21 x 0,05 = 1.05 [m3/4uur]. Als ik uit ga van een uur, extreem geval, dan zou dit per seconde 0,29 [l/s] zijn wat op zijn beurt weer 290 [cm3/s] is.

Als ik nu beide kiezelbakken vergelijk heeft degene die er nu ook op zit een doorvoer van 5.9 x 3.6 = 21.2 [cm2] en degene die in de winkel verkocht worden onder de maten 80 x 60 een doorvoer van 6.9 x 4.6 = 31.7 [cm2]. Met een hoeveelheid water van 290 [cm3/s] is de snelheid van het water door beide kiezelbakken dus 13,8 (orginele) en 9,2 (grotere) [m/s].
Als ik dit vergelijk met het oorspronkelijke dak van 12 [m2] en de bestaande doorvoer van 5.9 x 3.6 = 21.2 [cm2] dan is de snelheid 7,9 [m/s]. Met verschil met de uitbouw is bij de grotere kiezelbak dus maar 1,3 [m/s] wat denk ik niet schokkend is.

Mijn vraag is dus of ik echt een grotere kiezelbak echt noodzakelijk is want degene met de oorspronkelijke maat heb ik al gekocht en alvast primitief vastgezet op het dak. Ik kan deze nog wel omwisselen maar vraagt wat meer moeite etc. Het hangt er vanaf of het echt nodig is, buiten dat een grotere doorvoer natuurlijk nooit kwaad kan.



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die standaard zijuitloop is geschikt voor een dak van 100M2. Kies je voor een vergaarbak in plaats van een stadsuitloop zal als het riool vol water staat geen water op je dak blijven staan, een bak kan overlopen.
Meer uitleg
 

William85

  • #3
Dat is wel gigantisch veel voor mijn gevoel. Ook met die heftige buien van tegenwoordig? Wel zie ik bij de meeste huizen een regenpijp voor iedere kant van het huis wat neerkomt op 25 a 40m2 per zijde?

Toevallig was ik afgelopen weekend in Utrecht en daar zag ik dezelfde soort schuurtjes maar dan met een grote van 4.4 x 4.2 meter wat 19.5m2 is. Iets minder m2 wat ik heb met de buren maar wel dezelfde uitloop. Desondanks zie ik die wat grotere stadsuitloop het meest voorkomen in alle winkels
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zal het water een keer in de 20 jaar over de daktrim stromen.
Dat de boel in instort zou ik me meer zorgen over maken.

In het model zijuitloop zijn maar twee maten.

Wil je met alle geweld die grote zijuitloop plaatsen zal je het gat een paar cm groter moeten maken. Daar krijg je spijt van krijgen je haalt je heel veel werk op je hals, omdat de bovenste rij stenen over het algemeen zodanig los liggen als je daar een bijtel op zet ben je zo 3 steen verder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu