Grote balk

Mr_Miller

  • #1
Allen,

Vraagje, ik wil een audiomeubel maken, maar daar zou ik eigenlijk 2 houten steunen voor willen gebruiken met de maatvoering van (l*b*H)500*500*80 mm.

Weet iemand of z'n grote kopmaat (500*80) te verkrijgen is, heb het nog niet gevonden.

Een alternatief zou zijn om platen vuren meubelpaneel van 500*500 op elkaar te lijmen tot de gewenste dikte, maar dan heb ik het probleem dat als ik dit ga schuren en schilderen en het hout gaat werken, ik scheuren krijg te zien in de verf op de naden waar deze op elkaar is verlijmd.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Met vriendelijke groet,
Mr_Miller.
 

Kortman

  • #2
Je zou 5 balkjes 80 x 80 aan elkaar kunnen lijmen,moet je ergens laten
schaven.

Of vuren 3 lagenplaat(kastplank,kan ook,maar daar hou ik niet van :mrgreen: ) verstekken en in elkaar plakken,dan heb je helemaal
geen naden.
 

Mr_Miller

  • #3
Van die 5 balkjes heb ik ook aan zitten denken, maar dan heb ik nog steeds het probleem dat als het hout iets gaat werken, je een naad te zien krijgt, dit zie je meteen als je in hoogglans gaat aflakken.

Bij die lagenplank en dan verstekken heb je toch nog een naad, dan zit die alleen niet in het midden, maar op de hoeknaden. Is is dit dan geen probleem met het schilderen dat je de naad gaat zien?
 

T2doka

  • #4
En als U een kader maakt van vurenhout en deze bekleed met 3mm mdf rondom rond. Gebruik dan wel degelijke lijm. Zorg er wel voor dat de afmetingen van de kader dan 6mm minder zijn anders worden uw steunen te groot.
U heb dan inderdaad ook nog een naad ofwel aan de voorzijde ofwel aan de zijkant, maar dan zou u bv. de hoeken kunnen opronden met een freesje met een straal van 3mm ofwel 45graden afschuinen tot net op
de naad.
 

Droid

  • #5
Als je het verlijmt met PU lijm (bruislijm) en goed vastzet met lijmtangen, dan ben ik niet zo bang voor dat werken.
 

Kortman

  • #6
Mister Miller,
Blijft het blank hout of een dekkende kleur ?
 

H@ns

  • #7
Droid schreef:
Als je het verlijmt met PU lijm (bruislijm) en goed vastzet met lijmtangen, dan ben ik niet zo bang voor dat werken.
ik wel!
bruislijm is uit den boze bij deze constructie a) moet je al over zeer veel klemmen beschikken om het dicht te krijgen/houden en b) bruislijm blijft wat flexibel waardoor er juist kieren kunnen ontstaan.

@ Mr_Miller,
Verlijmen kan maar met hoogglans afwerking absoluut af te raden. zelfs al zou je netjes de hartkanten buiten houden met samenstellen/lijmen dan nog krijg je verschillen in diktewerking waardoor er op den duur toch een naad gaat aftekenen in de lak.

Een massieve balk van 50cm breed is trouwens ook niet te doen want deze gaat scheuren.

Samenstellen uit een frame bekleed met mdf is inderdaad de beste oplossing zoals T2 doka beschrijft incl. de tip over afronden!
 

Kortman

  • #8
Als we met mdf aan de gang gaan.

Zou ik het in verstek doen.
Aan elkaar plakken met plakband,omdraaien,houtlijm en dicht vouwen.

Super sterk en strak.
Kopkanten van mdf blijven altijd werken.
 

Mr_Miller

  • #9
Met MDF en dan in verstek werken is inderdaad een oplossing, maar ben bang dat ik op de naden nog steeds niet moet aflakken met hoogglans.

Een andere optie die me te binnenschoot was om beuken timmerpanelen (bij de bouwmarkt vandaan bijv.) van 18mm dik op maat te zagen en dan vier lagen op elkaar te verlijmen (zie tekening) , dan heb ik een dikte van 72 mm wat ook voldoende is. Dit zou ik dan aflakken met een blanke lak. In tegenstelling tot MDF is blanke lak bij dit hout wel mooi.

Op de tekening is de uiteindelijk contructie te zien. Tussen twee van deze blokken komen dan twee glasplaten van 1 cm dik lengte 1500mm. 1 bovenop en de andere in de uitsparing tussenin.

Iemand opmerkingen over deze constructie.

Met vriendelijke groet en iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

 

H@ns

  • #10
De twee binnenste panelen kun je opbouwen uit slechts stroken (hol dus), bespaart je een hoop materiaal en gewicht!
 

Mr_Miller

  • #11
Om bij de binnenste platen alleen stroken te gebruiken is inderdaad een optie, ondanks dat gewicht geen rol speelt is het geen slecht idee.

Alleen of het op deze manier goed en stevig te verlijmen is weet ik niet, misschien toch maar overwegen om wat schroeven te gebruiken en weg te werken.
 

T2doka

  • #12
Ik zou die gleuven waar je de glasplaat gaat inschuiven toch voldoende diep maken. Of hoe ga je de glasplaten deftig bevestigen op je steunen?
Dit omdat ik veronderstel dat je gewoon de glasplaat los in de sleuf zal schuiven. Want als de sleuven ondiep zijn, één kleine tik onderaan tegen één van je steunen en je ganse constructie ligt op de grond, met scherven als gevolg.

Een ander punt. Je wil hoogglans gaan aflakken? Maar wil je een kleur of enkel blanke lak? Indien je echt blanke lak wilt zou ik ook voor een houtuitzicht gaan. Wil je een kleur in hoogglans zou ik mdf gebruiken.
Wat Kortman beschreef is inderdaad de beste oplossing, maar als doe-het-zelver heb je niet altijd het materiaal om de kanten rondom rond in 45° te zagen of frezen.

Indien je toch voor mdf gaat, je kunt nog steeds als er kleine openingen zijn in de naden die opvullen met plamuur. Je kunt kopse kanten van mdf ook perfect hoogglans kleur aflakken. Goed schuren en een deftige grondverf gebruiken.
 

Mr_Miller

  • #13
De totale dikte zou zo rond de 72mm zijn. Zelf had ik in gedachte om de sleuven 20 mm diep te maken om te voorkomen dat het glas eruit valt.

Om toch te voorkomen dat ze makkelijk uit elkaar gaan, ga ik tegen de achterkant toch ook maar een plaat maken van 18mm, kan daar de glasplaat ook meteen nog op rusten.

De kopse kanten van MDF aflakken (in kleur) zal denk ik best wel gaan, maar hoe zit het in verloop van tijd. Als het MDF iets gaat werken en er een spleetje komt, barst meteen je verf en zie je het.

Wat Kortman beschreef is inderdaad ook oplossing.

Als ik blanke lak ga gebruiken zou ik voor beuken timmerpanelen gaan denk ik. Is mooi hout wat goed afgelakt kan worden, alleen zit ik dan met het fijt dat ik de planken op elkaar moet lijmen en niet weet of dit sterk genoeg is.
 

Kortman

  • #14
Mr Miller,
Waar ben je gevestigd ?
Je mag het bij mij wel zagen ( in de buurt van A'foort).
Doen we het met beuken en in verstek.
 

Mr_Miller

  • #15
Amersfoort is voor mij z'n dikke 2 uur rijden, maar toch heel erg vriendelijk aangeboden.

Verstek zagen zal mij wel gaan lukken denk ik, het is wel met een handcirkelzaag (kan wel tot 45 gr.hoekverdraaing), dus wordt wel goed uitmeten dan.

Het is natuurlijk ook wel een goed idee om het in beuken timmerpanelen te doen en die in verstek te monteren, zal wel mooi zijn denk ik. Alleen waar dan de uitsparing in de plaat komt moet ik met een dubbele wand werken, want de uitsparing is dieper dan de dikte van 1 plank.

Nog wel een vraag, als ik het in verstek zou maken en aan elkaar zou lijmen, is de lijmverbinding dan sterkgenoeg om daar twee glasplaten van 1500*50*1 mm op en in te leggen en dan een audio+tv op te plaatsen.

Dat was de reden waarom ik eventueel aan 4*1 plaat op elkaar gelijmd had gekozen, vanwege de sterkte.
 

Kortman

  • #16
Das wel een eind :mrgreen:

Als je zo een doosje maakt in verstek,dat is vreselijk sterk.
Maar het moet goed sluiten.
Hoe dunner de lijmlaag,des te beter.

Je zou ook alle delen haaks kunnen zagen,dus 0 graden.
En dan de hoek eraf kunnen frezen.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #17
Je hebt 40MM verlijmde panelen in de handel waar je gewoon de maat van 500mmx 500m uit kunt zagen;
Deze worden ook als tafelblad gebruikt bijv.
Zijn er in diverse houtsoorten en deze zijn prima af te lakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu