Grondverf verstandig + schuren?

Hvdk

  • #1
Wil mijn binnen houtwerk opnieuw schilderen. Zit er op zich vrij goed uit, alleen moet ik wat gescheurde naden kitten opnieuw kitten (glaskit tussen de ramen en acrylkit tussen de verschillende houtovergangen). Ook wil een aantal bruine deuren wit schilderen met watergedragen aflak.

A) is schuren met Scotch-Brite beter dan met gewoon schuurpapier, want volgens mij is al mijn houtwerk afgelakt met waterbasis. Zou ik kunnen testen met spiritus. Mijn schuurpapier ging in ieder geval wel vrij snel dicht zitten (met de hand geschuurd)

B) is het voldoende om alleen de kale plekken te gronden en de kitranden, alvorens ik ga aflakken? en dan 1x aflakken?

C) is het verstandig bruin eerst met een witte grondlak voor te behandelen, alvorens met wit af te lakken? In principe zou je houtwerk wat goed in de ver staat niet opnieuw te gronden, maar misschien dekt deze dan beter?
 

De Bob

  • #2
Scotch brite loopt snel vol.

Ontvetten, Opruwen met schuurpapier korrel 180/220.

Kale plekken voorgronden en tussen schuren, wat goed in lak staat hoeft u niet te gronden, het opschuren zorgt voor de hechting tussen de lagen

Een donkere achtergrond die wit moet worden, eerst voorgronden met wit, 1 of 2 keer, en tussen de lagen schuren, ontzie wel de buiten hoeken met schuren.

Als de grondverf goed dekt, is 1 keer aflakken voldoende.
 

Hvdk

  • #3
Ik heb inderdaad eerst goed ontvet met een speciale schilderontvetter, die je niet meer na hoeft te spoelen en daarna geschuurd met 180 en weer goed ontstoft, dus dat zou goed moeten zijn.

Wat bedoel je met:
ontzie wel de buiten hoeken met schuren
PS: Verf op waterbasis kun je toch over elke verf heen schilderen? Ik lees hier nl tegenstrijdige berichten over. Ik heb ook bijvoorbeeld opdekdeuren die in de fabriek zijn gespoten, waar die mee gespoten zijn zou ik niet weten. Het overige houtwerk zal denk ik toch op waterbasis zijn, omdat dit 12 jaar geleden is aangebracht en volgens mij waren ze toen al verplicht waterbasis binnen te gebruiken. Ook zie de lak er niet vergeeld uit en is vrij mat.
 

De Bob

  • #4
Let op met schuren dat u niet de hoeken kaal maakt met schuren, dat gebeurt erg snel.

Verf op waterbasis kan over terpetine houdende verf.

Wel goed schuren en ontvetten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Opdek- of stompe deuren worden in de fabriek met een hybride coating gegrond met een lakgordijn machine.
Dit type verf kan zowel met solvent-als watergedragen verf worden afgewerkt. Vanwege aangescherpte eisen zijn deze hybride verven op waterbasis.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu