Grof tafelblad glad maken

Mmniet

  • #1
We hebben al een aantal jaar een tafel in de woonkamer staan waar we geregeld een spelletje aan spelen. De tafel bevalt qua kleur en formaat goed, maar omdat het een zeer grof tafelblad is, blijven er soms mensen met hun kleding achter wat oneffenheden haken. Erg ongemakkelijk als gastheer en -vrouw. Nu hebben we het plan gevat om er eindelijk wat aan te doen.

Ik heb een foto toegevoegd wat een beetje het type tafel weergeeft. Het lukt me niet de echt grove oneffenheden op de foto te krijgen. Soms zijn de kuilen circa 2 mm diep. De grove look hoeft niet helemaal weg, maar soms zijn er gewoon grote splinters die veroorzaken dat kleding blijft haken.

De tafel is 1x2,4 meter en van het type floris
tafel-floris-oud-teak
De vraag is natuurlijk, hoe kunnen we er iets aan doen? Met een schuurmachine ben je misschien dagen bezig om het vlak te krijgen. Een parketschuurmachine is misschien wat overdreven voor dit oppervlak. Moet ik dit aan een meubelmaker over laten? Graag jullie tips

 

Poster

  • #2
Timmer bedrijven die b.v. deuren maken, hebben een bandschuurmachine voor de afwerking van deze deuren, die gaan er compleet onder, misschien ook iets voor u tafel.
Anders zelf aan de gang gaan met een bandschuurmachine met grove korrel (40) en bij bijna "vlak zijn" opvoeren naar een fijnere korrel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zie Boomschijf glad maken voor tafelblad hoe het met een bovenfrees kan.

Zelf zou ik dit gewoon met een bandschuurmachine doen. Eerst de splinters met een beitel verwijderen.

Het is trouwens een nieuwe tafel die een oude look heeft? Dan is het vreemd om deze helemaal vlak te gaan schuren. Om de oude look te houden kan je beter de splinters met een beitel verwijderen en dan met de hand schuren. Dan blijven de onregelmatigheden intact.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu