Groepenkast achter oude groepenkast geplaatst

Johan_2

  • #1
In het huis wat ik sinds kort gekocht heb zit voor de keuken een extra groepenkast in de bijkeuken. Deze is achter de groepenkast van het huis geplaatst. De groepenkast van het huis is nog met ouderwetste stoppen en een 500mA gestelsluiting schakelaar (aardlek).

De keuken groepenkast zit achter 3 individuele stoppen in de hoofdgroepenkast en een flexibele leiding brengt 3 fases naar de keukengroepenkast. Daar zit een 3 fase aardlekschakelaar en twee automaten in, waar de oven en de vaatwasser achter zitten. De koelkast en de wcd's van de keuken zitten achter een andere groep van de hoofdgroepenkast.

Gezien de aardlekschakelaar van de woning 500mA is heeft deze aparte groepenkast op het moment zeker nut. Zodra de groepenkast van de woning vervangen wordt, kan deze er dan tussenuit? Dan kan de keuken z'n eigen aardlek en groepen in de groepenkast van de woning gegeven worden. Ik zou denken dat deze keuken groepenkast dan door een lasdoos vervangen kan worden om enkel de draden door te verbinden. Maar ik hoor graag of ik dit juist zie.

Een foto van de keukengroepenkast:
 

CV__

  • #2
Je moet dan een tweede kabel leggen van de hoofdgroepenkast naar dit ding. En dit ding vervangen door twee lasdozen.
 

Johan_2

  • #3
Wat is de reden voor de tweede kabel? De kabel die er nu ligt is een 5 aderige kabel als ik het goed heb (3 fases, nul en aarde), ik vermoed gelijk aan zo een buitenkabel. Zo een kabel is ook voor de elektra in de schuur gebruikt, vandaar mijn vermoeden.

Er mogen niet twee groepen in dezelfde buis of lasdoos zitten als ik het me goed herinner. Zou dat de reden zijn, dat als ik deze extra groepenkast er tussenuit haal, de losse groepen niet meer bij elkaar in 1 buis of lasdoos mogen? Hoe werkt dit uberhaupt met krachtgroepen?

Mocht dat zo zijn dan moet ik waarschijnlijk in de schuur ook een groepenkast plaatsen, daar komt momenteel zo'n 3 fase kabel binnen (er zit ook een 3fase aansluiting) maar alle elektra (wcd's, lampen) is via 1 lasdoos daar op aangesloten.
 

CV__

  • #4
Altijd maar 1 groep per kabel / buis. (Twee groepen via twee kabels in 1 mantelbuis mag wel).

Krachtgroepen zijn 5 aders ipv 3 en ook daar maar 1 per kabel/buis. Als je schuur nu gevoed wordt door drie groepen op 1 kabel zonder onderverdeler deugd dag ook niet.

Wat ook kan is 5 aders naar de schuur waarvan je er twee gebruikt voor schakelen van verlichting, binnen dezelfde groep.

Als je geen kabel wilt bijleggen moet je die onderverdeler in stand houden. Anders gewoon ruimen, krachtgroep in hoofdkast ruimen en 3-aderige kabel bijleggen, of 5-aderige vervangen door 2*3.
 

Johan_2

  • #5
Zijn er nog eisen waar de aardlek moet, in de hoofd groepenkast of de verdeler, beide? Moet de zekering in de hoofd groepenkast nog een grotere waarde hebben dan in de verdeler?
Momenteel is het wel heel bont, 1 van de 3 fases van de krachtgroep heeft een 25A stop, is kennelijk ooit door iemand creatief aangelegd.
 

CV__

  • #6
Paar meter kabel erbij en hele onderverdeler laten vervallen. Is veel eenvoudiger en goedkoper.
 

Johan_2

  • #7
Dan moet er een nieuwe buis door een groot deel van het huis aangelegd worden + afwerking, dat is veel werk en niet gratis, dan is de verdeler plaatsen zelfs een stuk goedkoper, en nu zit hij er al in.
 

CV__

  • #8
Ik zou dan de aardlekbeveiliging in de hoofdkast doen en in de onderverdeler de ALS vervangen door een hoofdschakelaar.

Heb je geen kruipruimte?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu