Grenen tafel pimpen

Lieke11

  • #1
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ben net begonnen met het pimpen van een oude grenen tafel. Heb totaal geen ervaring met dit soort klussen maar wil graag meubeltjes op gaan knappen.
Ik heb me laten voorlichten in de bouwmarkt, de tafel kaal geschuurd, schoongemaakt met ammoniak en een keer gelakt.
Weer licht opgeschuurd en zonet nog eens gelakt.
Alleen lijkt het er op dat het niet glad wordt. Het ziet er gewoon ruw uit..
Ik heb ook niet de indruk dat wanneer ik nog een keer schuur en lak het ruwe er wel uit zal gaan.
Ik hoop dat iemand mij de juiste manier kan vertellen want ik,lees overal op internet verschillende dingen..
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Schoonmaken met ammoniak doe je voor het schuren, om ervoor te zorgen dat het oppervlak schoon en vetvrij is. Daarna schuur je het schone oppervlak en komt er geen vuil en vet in de schone ondergrond. Daarna hooguit met een vochtige doek met water schoonmaken.
Je kan ipv ammoniak ook een biologische verfreiniger gebruiken.

Nu zit er ammoniak in de ondergrond en die reageert waarschijnlijk met je lak.

Ik zou de boel opnieuw goed schuren en spoelen met water en goed laten drogen voordat ik opnieuw ga lakken.
Na het drogen nogmaals schuren.

Na de eerste laag moet je altijd wel wat schuren om verzadigde opstaande vezeltjes vlak te maken en na de tweede laag nog licht naschuren met heel fijn schuurpapier.
 

Lieke11

  • #3
Dank je wel Frank.
Ik ben dus verkeerd voorgelicht:(
Ik zal de tafel nu laten drogen en dan schoonmaken met ammoniak en dan weer schuren en lakken.
Moet ik na dat lichte schuren wat je noemt ook weer lakken en kan dat met een schuurmachine of moet dat met de hand?
Ik wil graag een glad resultaat zoals je in de winkel ziet.
Ik wil het onderstel wit verven, dus dat moet ik ook eerst behandelen met ammoniak voor het schuren?
En kan ik elke verf gebruiken hiervoor?
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #4
Heb je grondverf gebruikt?
 

Lieke11

  • #5
Ik ben eerst nog met het tafelblad bezig, die lak ik:)
Heb het trouwnes alleen grof geschuurd maar lees nu dat het ook nog met fijner papier moet..
Moet dus helemaal opnieuw beginnen:(
Heb je voor de poten eerst grondverf nodig?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Als u te grof schuurt haalt u de vezels open. Deze staan dan recht overeind. Ook daardoor ontstaat er en ruw oppervlak.

1x reinigen met een biologische verfreiniger ( ammoniak naar de gemeentelijke milieustraat brengen ) is wel voldoende.

Heel licht schuren met P320 voor het aflakken is weel voldoende. U brengt tenslotte geen verf op om het er weer vanaf te schuren.
 

Lieke11

  • #7
Bedankt voor het advies, ik heb op sommige punten inderdaad te grof geschuurd dan, dat is ook te zien. Kan ik dat herstellen door er licht overheen te schuren?
De poten heb ik nu geverfd, twee keer volgens mij is het dekkend genoeg.
Ik heb wel het gevoel dat wanneer ik licht schuur er te weinig geschuurd is maar dat is dus niet zo?
Op het blad zat erg veel lak, daarom had ik grof geschuurd.
Is het mogelijk om delen te herstellen of moet het hele blad dan opnieuw?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Als je een egaal resultaat wil zal je het hele blad in een keer goed moeten doen.
Maar een tafelblad schuren hoeft geen hele dag te kosten.
Doe je het met de hand of met een machine?
 

Lieke11

  • #9
Frank, ik heb twee schuurmachines maar op de een of andere manier lukt het niet goed om het egaal glad te krijgen..
Heb het ook nog nooit gedaan hiervoor hoor, ik ben echt een beginner:)
Nog niet handig dus.
Ik ben heel blij met de reacties hier!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Ik gebruik bij een tafelblad liever een goede schuurklos.
Een blok hout waar je een vel goed schuurpapier omheen vouwt en dan met lange bewegingen het blad schuren.

Bij een schuurmachine hebben de meeste mensen de neiging om te hard te drukken. Het te schuren oppervlak wordt te warm en het schuurvel loopt vol met gesmolten lak / verf. Sommige schuurmachines trillen meer dan dat ze schuren.

Er zit echt een groot kwaliteitsverschil in schuurpapier en machines.
Dus niet de goedkoopste uit het schap pakken.

Ik ben geen vakman op dit gebied maar probeer wel dezelfde machines en materialen te gebruiken en dan kom je een heel eind.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Het ligt heel simpel vwb het juiste materiaal: dat is voor een DHZ-er die af en toe een tafelblad schuurt geen optie: te duur. Je gaat geen 750 euro uitgeven voor een professioneel apparaat met de groene stekker en dito stofzuiger.

Met een schuurkurkblok of schuurklemblok met zachte zool ( tussen de klemmetjes spant u het schuurpapier ) komt u een heel eind. Hoe groter het zooloppervlak des te sneller bereikt u resultaat.

Schuren is niet zomaar een papiertje met zandkorreltjes over een stuk hout halen. Sterker nog: het schuurwerk bepaald voor 90% het eindresultaat. Laat de machine het werk doen, dus nooit drukken om sneller verf te verwijderen. Loopt uw schuurpapier toch vol ( vette plakkerige vlekken ) dan doet u er beter aan het gehele oppervlak met afbijt te verwijderen.
 

Veronika

  • #12
We hebben het hier steeds over "te grof" of "grof" of "fijner" of "fijn" schuren... misschien goed om wat nummers te noemen?

Voor de amateur die zelf leuk wat meubels wil opknappen zou je als volgt te werk kunnen gaan:

Schuren met korrel 100 om bijv een verflaag te verwijderen of beschadigd hout weer gelijk te krijgen. Daarna schuren met 120 en tot slot nog eens met 180. Dan je hout goed schoonmaken om alle stof eraf te krijgen, evt met wat ammoniak om het vetvrij te krijgen, en tot slot met heet water afnemen en dan laten drogen.
Dan nog eens met 180 schuren om de vezels die nog rechtop staan (van het grof schuren en van het schoonmaken) te verwijderen.

Dan verven, laten drogen, en nogmaals met 180 licht schuren om de vezeltjes die door het verven rechtop zijn gaan staan weg te krijgen, vochtig afnemen, laten drogen en de volgende laag verf. Zolang je hout nog ruw is kun je dit herhalen: licht opschuren, vochtig afnemen etc.

Als je een echt superglad resultaat wilt kun je ipv met 180 alle laatste schuurgangen met korrel 240 doen!

In het algemeen dan nog met schuren: let op dat je altijd overal even veel schuurt en met evenveel druk om kuilen en ongelijke stukken te voorkomen. Schuur zeker je laatste twee "gangen" altijd rechte banen in de richting van de houtnerf, dus bij planken meestal in de lengte van de plank.

Succes :)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Als u goed leest ziet u p320 staan.

Ook u begint verkeerd: eerst reinigen/ontvetten daarna gaat u schuren. U begrijpt dat een glad resultaat van grof naar fijn wordt bereikt. Ik denk dat iedere amateur dit snapt.

Wat niet altijd duidelijk is: hoe lager het getal des te grover de korrel.

Het is afgezaagd maar de juiste volgorde is wel belangrijk. :wink:
 

Veronika

  • #14
Kees de schilder schreef:
Als u goed leest ziet u p320 staan.
Ik had het niet specifiek over jouw post hoor. Ik dacht dat dat bleek uit mijn toelichting, er werd heel veel gesproken over grof en fijn zonder cijfers erbij.

Ik vind overigens persoonlijk 320 overdreven voor een amateur, maar smaken verschillen :)

Meningen verschillen denk ik ook over dat ontvetten. Als de tafel bijv erg vet is door gebruik, of als je vettig onbehandeld hout wil gaan schilderen, zou ik idd vooraf (voor het schuren) ook ontvetten. Maar wellicht zit ik daar fout, en kan ik nog voordeel bereiken als ik ook voor het schuren standaard zou ontvetten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Voordat u enig schilderwerk gaat uitvoeren gaat u eerst reinigen/ontvetten.
U schuurt anders de verontreinigingen over het oppervlak.
P320 is overigens een gangbare korrelgrofte.

Vaak wordt gedacht dat we schuren om een zo glad mogelijk oppervlak te verkrijgen.
Denkt u dat ook? Glas is bijvoorbeeld superglad maar verf hecht er slecht op.
U schuurt om het hechtend oppervlak te vergroten. Tussen opstaande houtvezels hecht de verffilm beter. Het is de vloei van de verf die het oppervlak met een gladde film afsluit.

Dat ontvetten is nog belangrijker als u watergedragen verf verwerkt: vet en water gaan niet samen.
 

Veronika

  • #16
Dat klinkt heel plausibel ja, weer wat geleerd voor de volgende verfklus! Maar met hele grove vezels zou dat toch niet werken neem ik aan, dat steekt dan wel door je verflaag heen?

Ik werk in mijn praktijk meestal met olie/was/impregneer, dat soort producten. Daar geldt dat toch minder voor denk ik, omdat er geen "dikke laag" op je werk achterblijft.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
Daar heeft u volkomen gelijk in.
Maar hoe fijner de korrel des te fijner de opstaande vezels.
 

Lieke11

  • #18
Helemaal duidelijk nu, dank jullie wel.
Idd handig Veronika om even de nummers te noemen, ik ben een leek natuurlijk en weet nog nergens van:)
Het blad is aardig glad nu, nog niet glad genoeg naar mijn zin dus het gaat nog een keer.
Het blijft een hele klus voor een beginner maar ik hoop dat ik er handigheid in ga krijgen.
 

Bettyklus

  • #19
Omdat ik bijna een zelfde vraag heb stel ik hem even hier, moet je na het ontvetten en grof schuren, ook eerst een grondverf gebruiken?
En wanneer gebruik je de originele verf? hoeveel lagen verf zullen er nodig zijn om van grenen naar wit ( 9010) te gaan?
 

Lieke11

  • #20
Ik heb het onderstel van de tafel wit geverfd (bloesemwit van Flexa) en heb drie lagen gedaan. Ik heb zelf geen grondverf gebruikt.
Het is heel mooi geworden en dekt goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu