Grenen kast oud wit maken

Lianda

  • #1
Wij hebben een massief grenen kast die ik graag oud wit wil gaan maken
we zijn erg dol op brocant en vinden die oude witte doorleefde kasten altijd zo leuk
ook vinden we die roomwitte vitrine kasten altijd zo leuk van bijv riviere maisson en nu hoor ik overal dat dat met mijn grenen kast ook kan
ik heb vorige week een klein ladekastje gedaan maar in spierwit geverfd en later opgeschuurd en nagevreven met was en hij is wel leuk maar niet zoals ik in mijn hoofd had
ten eertse is hij te wit en ten tweede oogt hij niet echt oud nu

hebben jullie tips of ideeën om een kast oud te laten ogen??? en welke kleur verf kan ik het beste gebruiken??
moet het er helemaal dekkend op of juist niet en moet ik met kwasten werken of kan het gewoon met rollertjes gedaan worden

alvast bedankt


gr lianda
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het is al vaker beschreven: Om een laklaag "oud" te laten lijken brengt u minimaal 2 lagen verf op.

De eerste laag iets donkerder dan de tweede. Die tweede laag, nadat de eerste goed doorgedroogd is, licht opschuren / met pannespons op die plekken die aan slijtage onderhevig zijn: rondom hoeken, sleutelgaten e.d. Hierdoor komt de eerste laag weer gedeeltelijk tevoorschijn, wat een "gebruikt" effect geeft. Schuur in de lengterichting van de houtnerf.

U kunt ook kant- en- klare antiek / white-wash verf aanschaffen en de gebruiksaanwijzing volgen.
 

Lianda

  • #3
Bedankt voor je reactie

en heb je ook suggesties voor kleuren die ik dan het beste kan toepassen??

gr lianda
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Alhoewel kleurkeuze een persoonlijke zaak is kunt u een gebrokenwit / lichtbeige kleur toepassen. Deze doen het over het algemeen goed op meubelstukken.

Ikzelf heb laatst een tafel gedaan met als grondkleur bruin, en als toplaag zeegroen. Door heel licht op de aangegeven plekken te schuren komt dan het bruin weer door de groene laag. Een kwestie van experimenteren dus. Maak desnoods enige proefstukjes met diverse kleurcombinaties op grenen plankjes.
 

Lianda

  • #5
Oke bedankt
hier kan ik wel wat mee.. ik ga ermee mee aan de slag

gr lianda
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu