Grenen kast opknappen

A

Anonymous

Gast
  • #1
Hoe krijg ik de oude groene verflaag (waterverf) van mijn kast? Ben nu bezig met sodakristallen op aanraden vd verfwinkel maar dit gaat tergend traag. Ik wil het kastje graag in een antiek witte kleur.

Wie kan mij raad geven?

Groetjes.
:wink:
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Beste Sonja,

Om de oude verflaag geheel te verwijderen is een hels karwei, het gaat wel maar zal behoorlijk veel tijd in beslag nemen. Het snelste is om de oude verflaag af te branden waarbij ik moet zeggen dat dit bij waterverf zeer moeilijk gaat, VEEL KRABBEN!!

Onderstaand geef ik je een tip om het sneller en mooier te doen:

1. Heel de kast schuren - eerst grof korrel 80 - daarna fijn met korrel 120.

2. Na het schuren goed schoonmaken met terpetine

3. Alles in de grondverf ( wit ) zetten, het lieft een sneldrogende grondverf. Let op, alles moet wit zijn!!

4. Zonder opnieuw te schuren of schoon te maken met een platte groffe kwast de kast schilderen met kalkwas. Dit kun je krijgen bij de verfspeciaalzaak. Met deze was zet je als het ware houtnerfstructuur op de kast. Denk er om dat verfrichting natuurlijk loopt ( als een echte houtnerf ).

5. Als de kalkwas is gedroogd ( gaat vrij snel ) kun je met een tube pigmentverf, bruin, antaciet en blauw, de verdiepte delen van de was inkleuren. Gebruik slechts een heel klein beetje kleur!! Bijna aquarel!! 1 minuutje laten zitten en met een droge doek afdoen zodat er maar een beetje kleur bijft zitten.

6. Nu alles aflakken met een transparante lak op terpetine basis. Deze laksoort is een beetje gelig en geeft een mooie antiek look.

Klaar! De kast lijkt als oud!!!!

Succes,
Hein
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu