Grenen dressoir lichter maken + grenen opnieuw lakken

Jaqualine

  • #1
Hallo allemaal,
Wie heeft er tips om een (niet gelakt) grenen dressoir lichter te maken?
Het gaat om een antiek geloogde kleur die ik, net als de rest van de meubels blank wil lakken.
Verder is de salontafel hard toe aan een nieuwe laklaag.
Klopt het, dat om dit te realiseren de tafel eerst grondig moet worden geschuurd en vervolgens opnieuw in de lak kan worden gezet?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Hallo alleen,

Grondig schuren is voor elk schilderwerk van essentieel belang ( u ziet het terug in het eindresultaat ).

U kunt grenen niet lichter maken dan het al is ( mede afhankelijk van spint- of kernhout waarvan het meubelstuk is gemaakt ). Volledig kaal schuren geeft u de basis om een verfsysteem naar keuze op te zetten.

In de blanke lak zetten betekent overigens wel minimaal 3 lagen aanbrengen.

Lichter maken kan wel met bijvoorbeeld witte beits ( white-wash), of sterk verdunde witte grondverf. Hierover kunt u dan een matte-of glanzende blanke lak zetten.
 

Jaqualine

  • #3
Dus als ik het goed begrijp, zal het dressoir niet lichter worden na een grondige schuurbeurt :(
We wilden eigenlijk het dressoir, net als de salon- en eettafel blank lakken. Of op z'n minst 2 tinten lichter maken.
Door het (vaak) in de was zetten is hij nl behoorlijk donker geworden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Niet lichter dan de oorspronkelijke houtsoort. Was zult u bovendien eerst moeten verwijderen: het schuurpapier loopt vol met was, tenzij dit verdroogd is.

Logen is ook nog een mogelijkheid, daarmee verwijderd u de was en krijgt u de grenen structuur en kleur volledig terug.
 

Jaqualine

  • #5
Dan ga ik eerst proberen resultaat te behalen met schuren en lukt dat niet kan ik altijd nog beslissen om het te laten logen.
Ik heb me pas laten vertellen in een (grenen/teak)winkel dat er nog maar weinig bedrijven zijn die logen.
Bedankt voor uw advies!!!!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Weinig, maar ze zijn er wel. Het leuke van jezelf iets laten vertellen is dat de verteller wel weet waar de klepel hangt maar de bel maar niet kan vinden...
 

Jaqualine

  • #7
Haha, zit idd een grote kern van waarheid in. Ik ga eerst proberen om te schuren en hoop daarmee de bel niet te hoeven zoeken :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu