Gootsteen afvoer

MariaMagda

  • #1
Ik heb de vaatwasser afvoer boven de sifon aangesloten. Voorheen hing hij in het pijpje links. Dus het linker pijpje met extra sifon was overbodig en heb ik ingekort maar nu komt er water uit het nieuwe pijpje als ik de wasbak hard leeg laat lopen. Ik heb er een dop opgedraaid maar dan loopt de wasbak helemaal niet meer leeg. Als ik de dop iets losdraai krijgt de afvoer lucht en loopt hij leeg maar ik kan geen volle bak ineens leeg laten lopen. Wat is de oplossing. Een nieuwe GESLOTEN afvoer vanaf de grond of loopt de boel dan ook niet door zonder lucht. Kan het zijn dat de riolering onder het huis niet voldoende belucht wordt of moet het doorgespoeld worden na 20 jaar. Ik heb foto's gemaakt onder het huis en de riolering hangt goed aan de vloer en lekt niet. Zie foto wat betreft de keuken afvoer. Alvast bedankt voor de tips.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je zou kunnen proberen om i.p.v. de afsluitdop een beluchter te plaatsen.



Zal dan wel een 32 mm exemplaar worden denk ik.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Je zou het ook in één keer goed kunnen doen.
Volgens mij zit die afwasmachineslang er los in en zit de flexibele slang ook los in die verloop.

Je kan een afvoerset met beluchter en afwasmachineslangaansluiting :wink: kunnen aansluiten en dan met een vaste verbinding vastlijmen in de afvoerpijp.


Dan dus ook de 45graden T er tussen uit halen en als het kan de 45 graden bocht onder de bodem van het kastje weghalen en recht omhoog gaan. Dan haal je 2 potentiële overstroompunten weg en je hebt minder weerstand in de afvoer.
 

MariaMagda

  • #4
Kees en Frank bedankt voor de tips. Ik zet even een foto hierbij zoals de vaatwasser en de gootsteenoverloop nu aangesloten is. Het is een Ikea sifon en daar kan denk ik geen andere aansluiting op zoals de witte sifon met 1 aansluiting (ik weet wel dat er ook zijn met dubbele aansluiting) Dan zou ik ook een nieuw gootsteen putje moeten kopen en die is 11 1/2 cm in doorsnee. Die is niet te koop in gewone bouwmarkt. Ik heb wel gezien in de bouwmarkt dat je een reparatie mof kan gebruiken als je de leiding tot de grond af zou zagen. Dat zagen is juist zo moeilijk, net boven de grond onder een kastje. Kastje is niet weg te halen helaas. Links de vaatwasserslang en rechts de slang van de gootsteen overloop.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou het eerst proberen met een beluchter op de plaats waar nu de dop zit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu