Goed isolerende transparante dakbedekking?

Tinustate

  • #1
Voor een klein hokje (2 bij 2) ben ik aan het kijken naar transparante dakbedekking die ook isolerend is.

Na wat gezoek heb ik "Martens polycarbonaatplaat" gevonden, deze heeft volgens de pdf een k waarde van:
thermische isolatie: K-waarde, 6 mm: 5,09 W/m2K

Na nog wat gezoek wat deze waarde nu betekend vond ik dat enkel glas een k waarde heeft van:
Enkel glas : 5,8 W/m2K
Dubbel glas : ca. 3,o W/m2K

Als ik het goed snap, heeft polycarbonaatplaat dan hetzelfde isolerend vermogen als een plaat enkel glas... Dan lijkt me dat voor een dak niet zo goed idee, want warmte trekt naar boven en vliegt dan meteen weg.

Kent iemand een betere isolerende transparante dakbedekking?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dubbel glas dus :wink:

Er zijn ook drievoudige polycarbonaat platen, maar die isoleren ook nauwelijks.
 

Tinustate

  • #3
@IJkenhout dubbel glas, ik zie me niet met een plaat dubbel glas de ladder op lopen :D

Maar na je opmerking gingen mijn gedachten uit naar plexiglas, dat heeft een k-waarde die soms onder dubbel glas zit en het is licht. Alleen blijkt het vrijwel nooit voor dakbedekking gebruikt te worden.

Je zou het theoretisch gezien in houten frames kunnen zetten en deze frames als dak gebruiken, maar ik vermoed dat water afvoer/lekkages een probleem worden omdat het toch redelijk horizontaal gaat liggen en hout werkt. Maar interessant om uit te zoeken!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Let er bij plexiglas dan op of het UV-bestendig is en bestand tegen krassen en eventueel vallende voorwerpen (bv. takken)

Waarom is de isolerende werking belangrijk? Als je niet aan fatsenlijk dubbel glas wilt, blijft het allemaal nauwelijks isoleren, dus maakt totaal niet uit.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu