Glitsa vloerlak

Janswhz

  • #1
Al dik 25 jaar lak ik om de paar jaar mijn merbau vloer met Glitsa Lak (eiglans). De oude lak (verdunbaar met spiritus) is niet meer verkrijgbaar. De verfwinkel raadde me aan de hele vloer kaal te maken omdat de Glitsa alle lakken af zou stoten. Mijn vraag: bestaat er een vloerlak die op de Glitsa-laag te gebruiken is?
 

MvanV

  • #2
Hmm, een ander product van glitsa ofzo?
Ik zie nog geregeld Glitsa, maar weet niet of het die is.

Andere verfwinkel proberen?

Professioneel verwerkers mogen binnen geen dingen met veel oplosmiddel gebruiken, particulieren wel. (want die zijn er niet iedere dag mee in aanraking).
Die regel geeft her en der veel verwarring.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Nee. U moet inderdaad de vloer kaalschuren alvorens met watergedragen vloerlak een goed resultaat te kunnen bereiken.

De regel dat alleen professionals binnen met oplosmiddelvrije verf moeten werken gaat automaties ook voor de DHZ sector gelden.

Zodra de voorraden in de bouwmarkten zijn opgebruikt moeten ook deze overstappen op oplosmiddelarme verven, eenvoudigweg omdat de fabrikanten hiertoe verplicht zijn.
 

Eye_in_the_Sky

  • #4
Ik heb een vergelijkbaar iets, maar dan met hardwax.

Ik ben nu de vloer opnieuw in de hardwax aan het zetten, en gebruik nu VOS2010 hardwax van een goed merk. In het verleden was dat nog oplosmiddelrijke hardwax (hele huis stonk) maar nu oplosmiddelarm en daar ruik je inderdaad niets van. Wel heb ik het idee dat de oplosmiddelrijke middelen wat duurzamer zijn/waren dan de oplosmiddelarme. De oplosmiddelrijke wax is 5 jaar blijven zitten, met de oplosmiddelarme zie ik na enkele maanden al krassen. En het is hetzelfde product van dezelfde leverancier....
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Kan op zich leuk werken, maar ook wax kan niet over de bestaande ondergrond van de vragensteller, mits de ondergrond volledig lakvrij is gemaakt.
 

Janswhz

  • #6
Ik heb gemaild naar het bedrijf dat Glitsa maakt, hier het bericht:

De oude Glitsa die geleverd werd was op spiritus basis. In de bijlage treft u het product aan dat u zonder problemen kunt toepassen over de bestaande laag Glitsa. voorwwarde blijft dat de bestaande ondergrond goed gereinigd en geschuurd moet worden.

Het produkt in de bijlage:
Glitsa projectlak 2K mat
en Glitsa projectlak 2K zijdeglans....
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Dat goed schuren, mijn beste, betekent in de praktijk gewoon geheel verwijderen.

Wij hebben hierover met de technische afdeling de nodige levendige gesprekken gehad na praktijk ervaringen, waarna als "oplossing" toch het zo veel mogelijk verwijderen van de bestaande laklagen wordt aanbevolen.

Probleem is namelijk dat de bestaande laag onder de nieuwe watergedragen toplaag gaat "splinteren". Dus hele kleine schilfertjes gaat vertonen na verloop van enkele weken.

Neem dus geen risico en verwijder met een goede schuurmachine de bestaande laag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu