Glasweefsel behangen

Wouterb

  • #1
Dag,
Ik ben bezig om mijn kamer met glasweefsel te behangen. Het gaat redelijk alleen toen ik vanochtend naar het behang keek zag ik dat er toch wat bellen onder het behang zaten. Nu dacht ik van ik haal het er gewoon weer even vanaf doe er wat lijm tussen en hoppa er weer op. Is dit de manier om het op te lossen of zal ik het opnieuw moeten doen?

groetjes
 

EGeen

  • #2
- Opzetten van de lijm met een blokwitter(goed erop scheppen, moet veel meer lijm onder dan een normaal behanggetje)

- Glasweefsel ophangen

(- eventueel een dun laagje lijm erop)

- nastrijken met een klein plastic spateltje, (lijm er niet af, maar verdelen ook als er geen lijm overheen is gezet)

Mijn idee is gewoon dat je er wat meer lijm onder moet hebben gezet.

zie je echt "bobbels"?

Wellicht met een naald nog wat onder spuiten?
 

Wouterb

  • #3
Ok bedankt voor de reactie ik zal eens kijken wat werkt. alleen lijm erop doen wat ten strengste afgeraden volgens de blauwe klusgigant.

groetjes
 

EGeen

  • #4
Het nalijmen nadat het glasweefsel erop zit wordt wel eens gedaan door mensen, ikzelf doe dit eigenlijk nooit. Verder zal dat jou probleem niet snel oplossen, aangezien er te weinig lijm onder de glasweefsel zit. Zal de "blauwe klusgigant" dan ook niet tegenspreken.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Enige kanttekeningen:

Als u glasvezel gaat verwerken kunt u 2 methodes toepassen:

Voorbewerkte scan ( gebruikelijke benaming glasweefsel )

Onbewerkte scan

Waar u mee te maken hebt staat op de rol.

Voorbewerkte ( gesausde ) scan moet u na het opbrengen niet narollen met lijm, onbewerkte scan wel. U vult dan de porien op met lijm.

Het opbrengen van glasweefsellijm doet u bij voorkeur met een vachtroller. U kunt hiermee de lijm gelijkmatiger opbrengen qua laagdikte.

Breng de lijm zeer ruim aan. Breng de baan aan in de lijm en gebruik een flexibele kunststof-spatel van ca. 25 cm. breed. U werkt met breedtes van ca. 100 cm !

Strijk vanuit het midden van de baan de lijm naar de zijkanten. Doe dit stevig, maar beschadig niet het scanoppervlak. Als het goed is drukt u de overtollige lijm onder de baan vandaan.

Bobbels na droging kunt u niet wegkrijgen. U kunt wel proberen in de bobbels met een scherp hobbymes een kruis te snijden en daarachter lijm aan te brengen.

Laat het glasvezel minimaal 24 uur drogen. Brengt u eerder muurverf aan, dan onstaat kans op barstvorming in de muurverflaag.
 

EGeen

  • #6
Idd Vachtroller kan ook om de lijm op te brengen. Mijn ervaring is dat veel mensen met een vachtroller soms te weinig lijm gebruiken. Met een blokwitter gebeurd dit niet snel doordat de lijm dan vaak erop wordt "geschept" :D
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Helemaal waar. Door flink op te "scheppen"onstaat er veelal lokaal een ophoping en elders een tekort. Het gevolg kunnen we raden.

Het is ook verkeerde zuinigheid: goede lijm kost geld, zeker de kant en klare 10 liter verpakkingen. Gelukkig kunnen de DHZ-ers nu ook poedervormlijm kopen wat een stuk voordeliger is.

Misschien dat ze dan met een roller meer opbrengen :mrgreen:
 

renehi

  • #8
Kees de schilder schreef:
Bobbels na droging kunt u niet wegkrijgen. U kunt wel proberen in de bobbels met een scherp hobbymes een kruis te snijden en daarachter lijm aan te brengen.
Ik begrijp deze opmerking niet zo goed, zal wel aan mij liggen.... Ieder geval ik ga zo te werk bij loszittende delen en bobbels.

Ik gebruik zelf meestal onbewerkte glasweefselbehang.
Op sommige plaatsen heb ik toch ondanks de ervaring een loszittende deel weten te creëren :( Ergens links onderin ofzo. Als ik dat bemerk bij het sauzen dan zet ik even met een potlood een kruisje op de plek des onheils. Na droging van de saus dan pak ik een grote spuit met scherpe naald, deze vul ik met extra water verdunde lijm (anders komt het niet door de naald). Vinger houd ik op de plaats waar de naald het behang in gaat, anders loopt alle lijm er weer uit. Spuit leegspuiten en als de lijm door de overige weefsels uitkomt dan heb je de leegte goed opgevuld. Het glasweefselbehang is immers nagerold en gesaused en vormt nagenoeg een gesloten geheel. Dit vormt natuurlijk een bobbel in het behang. Even een paar minuten wachten zodat het lijm kan werken en dan met een toiletpapier o.i.d. de overvloedig lijm uit de bobbel tamponeren en dan even gladstrijken.

Bij een bobbel door gebruik van teveel lijm zou ik ook een kruis in de weefsel snijden met een (scherp) mesje. Behang openklappen en met een verfkrabber de teveel lijm verwijderen. Plek weer inlijmen en behang terugklappen. Na droging kun je beschadigingen aan de glasweefsel wegwerken met acryl.kit. Heel klein beetje kit aanbrengen op de snee en met je vinger de kit een beetje modelleren (sommige acryl.kit moet je een beetje water daarbij gebruiken, drogen namelijk snel)
 

EGeen

  • #9
Voor diegene die nog bezig moeten, staan hier al veel tips. Wou om het geheel even compleet te maken het laatste nog bijvoegen: Voorstrijk gebruiken van te voren! (hoeft niet altijd op alle muren)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Nou mensen, eendracht maakt macht: we zijn eruit :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu