Glasvlies behang verfen

Glasvlies

  • #1
Hoi,

Ik heb 4 kamers die ik met glasvlies wil behangen,
De kleinste heb ik nu gedaan, met doorzichtige glasvlies, de muur eerst glas gemaakt daarna voorstrijk middel en toen met lijm op de muur de glasvlies erop gezet.
Ik heb histor perfect finish voor de muur gekocht, maar nu hoor ik dat ik eerst een laag met lijm en verf moet gebruiken en dan pas sausen met de verf. Iemand advies?
EN is het beter om glasvlies te gebruiken welke al een witte laag heeft? Mijn muren zijn beton en gipsblokken.
Alle muren zijn al voorbehandeld met voorstrijkmiddel.

gr
don
 

EGeen

  • #2
De voorstrijk heeft u goed gedaan, enkel zorgt deze enkel voor glasweefsel dat de lijm niet in de muur trekt waardoor de glasweefsel weer naar beneden komt.

Als u voorgesausde glasweefsel heeft, heeft deze enkel nut, als u hem daarna in een zeer lichte kleur schilderd met een kwalitatief proffesionele latex (geen histor PF). Want u kunt dan in 1x sausen klaar zijn. Met een "normale" glasweefsel zult u hem sowieso altijd 2x moeten schilderen. Bij deze niet voorbewerkte glasweefsel wordt in de regel altijd nog een laagje lijm op de glasweefsel gezet, aangezien de glasweefsel dan een geheel vormt met de ondergrond en nog beter vast komt te zitten, en de gaatjes worden opgevult. Zelf zou ik niet gaan knoeien met latex erdoor etc. U zult toch altijd minimaal 2x moeten schilderen namelijk, en een lijm is kant en klaar goed, wanneer u begint te mengen etc. maakt u in principe het recept van het product anders waardoor het product niet meer zijn optimale dus beste resultaat levert. (al zal dat met lijm wel iets meevallen)..
 

Glasvlies

  • #3
Hoi EGeen bedankt voor je antwoord, moet de laagje op de glasvlies komen nadat deze droog is of gewoon als het net op de muur is gezet.

Ik had 1 kleine kamer al gedaan, heb net gezien dat merendeels goed vast zit, zie een enkel bobbel met lucht erin, wat kan ik hier tegen doen (ik heb wel heel veel lijm gebruikt maar dat kan toch geen kwaad en toch heeft die niet alles goed gepakt)?
En heb je misschien advies hoe je de hoeken strak kunt behangen?
 

renehi

  • #4
In principe doe je narollen met lijm, na een halfuurtje nadat je behangen hebt.
Het narollen kan ook na droging gedaan, kost je echter in verhouding wat meer verf en het echt dichtrollen van de 'de gaatjes' van de glasweefsel kan dan niet meer. Dit omdat de onderlaag al opgedroogd is.

De bobbel met lucht zou je eventueel kunnen opensnijden met een scherp stanley-mesje. De bobbel openklappen en inlijmen en vastplakken. Een andere optie is om een spuit (met scherpe naald) te kopen bij de DHZZ of verfzaak. Hier doe je behanglijm in (welke je met extra water moet verdunnen, anders komt het niet uit de spuit.) De inhoud spuit je leeg in de bobbel en drukt dit na een paar minuutjes aan.

De hoekjes druk je met dit gereedschapje aan:

Link verwijderd, werkt niet, mod.
 

Glasvlies

  • #5
Ueh welke gaatjes bedoelen jullie, de gaten van de muur zijn weggewerkt door de glasvlies en de naaden zijn er ook niet...
Maar na 30 min de glasvliese met een laagje lijm behandelen....alleen is het mij even onduidelijk waarom men hierin wat verf doet omdat je nadien toch 2 keer moet sauzen...

trouwens de link is weg Renehi, mag niet van de mod:)
 

renehi

  • #6
Vraag
1)gaatjes: als het behang nu gaat sauzen dan zie je wel wat ik bedoel :wink: Het zijn namelijk de 'gaatjes' in het glasweefselbehang. Normaal wordt dit dus dicht gedrukt door het narollen met lijm.

2)
om alvast een beetje de kleur van je wand te krijgen, daarom doen ze er saus doorheen. Maar dat hoeft echt een klein beetje. Ik zelf persoonlijk nooit gedaan, omdat ik de wanden toch 2 x saus.

3) Google maar op behangspatel, 1e treffer....
 

EGeen

  • #7
Het gedeelte van de glasweefsel waaronder de lijm niet heeft gepakt, kan aan 2 dingen liggen: Te weinig lijm en niet goed aangestreken, of de lijm niet goed verdeeld over de oppervlakte en niet goed nagestreken. Lijm wordt dik opgezet, veel dikker dan normale behang, (bijna scheppen) en ik raad eigenlijk altijd een blokkwast aan, met een roller blijkt het nog makkelijk mogelijk zijn om te weinig lijm erop te krijgen...
Oplossing is al gegeven.
 

Glasvlies

  • #8
Heren dank voor jullie antwoord maar ik heb nog meer vragen:)

ik heb voor 1 keine kamer nu onbehandeld glasvlies. Is het beter om voor de rest van me huis behandeld glasvlies met een witte laag te kopen of maakt dit niet uit?
En heeft deze behandeld glasvlies dezelfde behandeld methode als de onbehandeld glasvlies?
 

renehi

  • #9
Zie reactie van EGeen Geplaatst: 28 September 2009, 20:09

vooral als je kleurtjes wil gebruiken is voorbehandelde behang helemaal niet voordelig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
@ Glasvlies, het mocht wel van de mod maar de link werkte niet, dat staat er trouwens ook.
 

EGeen

  • #11
Het kan zijn dat als u de twee soorten naast elkaar gebruikt (voorbehandeld en de normale) dat u hiertussen een verschil kan gaan zien in de structuur. (stel het is een andere kamer, lijkt me er niets aan de hand natuurlijk)

Verder is de behandelmethode hetzelfde, maar u zult een zeer goede latex moeten hebben om een nette eindlaag te verkrijgen (als u in 1x wilt afsausen) Vaak is namelijk 2x sausen vaak mooier (ziet u vaak pas als het erop zit, hij is dan veel dieper van kleur en gedekter).
Verder hoeft het voorbehandelde glasweefsel niet meer nagelijmt te worden. (dus de lijm over de glasweefsel heen)
Echte kwaliteitverschil zit er als het goed is verder eigenlijk niet echt tussen de twee soorten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu