Glas in lood

Boer

  • #1
Heb een jaren 30 huis met glas in lood ramen.

Wil het huis isoleren maar de sfeer wel behouden. Mijn vraag is hoe dit het beste te doen. Hoor sommigen zeggen er een ruit voor te zetten, anderen zeggen termopane met glas in lood erin (schijnt erg kostbaar te zijn.

Gaarne advies van iemand die hier ervaring mee heeft.
 

H@ns

  • #2
Isoleren van binnen uit met een voorzetraam en zorgen dat je het voorzetraam weer weg kunt halen om te reinigen aan de binnenzijde.
Als het om een bovenlicht of smalle zijramen gaat kun je overwegen om het gewoon te laten zoals het is als de wonig verder optimaal geïsoleerd is.
Een beetje ventilatie kan ook geen kwaad namelijk!!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Bijkomend voordeel van een extra glaslaag aan de binnenkant is inbraakbeveiliging.

Glas in lood is in verhouding gemakkelijk in te drukken om een inbreker toegang te verschaffen. Een ruit er achter betekent een onverwachte streep door de rekening. Ik heb zo'n mislukte inbraakpoging zelf een keer meegemaakt in een huis waar ik (lang geleden) gewoond heb.

Daaom kan het zinnig zijn die extra ruiten tóch ook bij de kleinere ramen te plaatsen, tenzij ze zo klein zijn dat niemand erdoor kan kruipen.
 

Cornelia

  • #4
Je kunt inderdaad glas in lood tussen thermopane laten plaatsen. Maar dan verliest het wel z'n charme.

Wat ook een oplossing is om het glas in lood raam als voorzetraam tegen het thermopane-raam te plaatsen aan de binnenkant van je kozijn. Dan behoudt het raam wel z'n charme en visueel is er niets van te zien dat het raam uit drie delen bestaat.

Tevens ontstaat er geen condens tussen het thermopane en glas in lood raam. Misschien is het wel noodzakelijk de ramen te laten restaureren en opnieuw in het lood te laten zetten, tevens kunnen de afmetingen dan nog iets aangepast worden. Ik heb het zelf ook laten doen.

Kijk maar eens op Google met "glas in lood restauratie" zijn er adressen genoeg te vinden die het doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu