Glas in lood in dubbel glas of juist niet

Gekske

  • #1
Allen,

Wat vinden jullie ik krijg nieuw dubbel glas. Nu sta ik voor de volgende keuzes:

1. Glas in lood in dubbel glas
2. Glas in lood binnen dubbel glas ertegen buiten
3. Glas in lood binnen enkel glas ertegen buiten
4. Glas in lood overzetten naar het nieuwe kozijn en laten als het nu is (enkel)

In dubbel glas krijg je reflectie en alleen glas in lood isoleert niet waardoor de rest van het dubbel glas zijn effect verliest. Wat raden jullie aan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Optie 2 en 3 hebben de nadelen van een voorzetraam.
Optie 4 zou je voor kunnen kiezen bij onverwarmde ruimtes of als het kleine ruitjes zijn.
Optie 1 lijkt mij de beste (maar duurste).

Ik heb boven de voordeur glas-in-lood. Deze wordt nu in dubbelglas gezet (nadat ik het nieuwe kozijn had geplaatst). Vind zelf de prijs meevallen, en het is wel gelijk duurzaam in orde.

grtz
Henk
 

Fiesiekus

  • #3
Optie 1 is inderdaad de beste, het glas en het lood zijn dan beschermd.
Optie 3 heeft het nadeel van condensatie; glas-in-lood is niet dampdicht waardoor waterdamp uit de woning tegen de kouder buitenruit condenseert.
 

Jeroen94704

  • #4
Wij hebben een raam dat optie 1 heeft. Geen idee hoeveel duurder het is dan normaal glas, want het zat er al in toen we het huis kochten, maar ik kan in ieder geval bevestigen dat het prima werkt.

Het zal voornamelijk een kosten-overweging zijn.
 

Gekske

  • #5
Dan ga ik ook voor optie 1 drie ramen is hopelijk wel betaalbaar daar ik alle ramen >20 bij hem bestel

Bedankt
 

Zondagklusser

  • #6
Wat denk je van enkel glas aan de binnenzijde? Geen reflectie van buiten (het huis ziet er nog hetzelfde uit) en geen condens (eventuele ondichtheid van het glas-in-lood zit immers aan de koude zijde).
 

Gekske

  • #7
Is dat een goede optie? In mijn huidige huis heb ik glas in lood aan de binnenkant en enkel glas aan de buiten kant. Dit is wel nieuw glas in lood en ik weet niet of dit aan het enkele glas vast zit, maar nog nooit condens gehad
 

Fiesiekus

  • #8
Glas-in-lood wordt in principe met een kit dichtgemaakt; die kit blijft echter niet eeuwig zitten; dan bestaat het gevaar van condensatie in de spouw. Als die er is tenminste.

Als die spouw een beetje geventileerd wordt naar buiten, kan eventuele condensatie ook weer verdwijnen als het opwarmt. Liggen uw bedoelde ramen op de zonzijde?
 

Gekske

  • #9
Deze liggen zeker aan de zon zijde en bedoel je dan enkel glas buitenkant of enkel glas binnenkant?

Hoe lang is de levensverwachting van kit?

thanks
 

Fiesiekus

  • #10
Gekske schreef:
Deze liggen zeker aan de zon zijde en bedoel je dan enkel glas buitenkant of enkel glas binnenkant?
:?: Indien het glas-in-lood binnenzijde, ventilatie naar buiten. Op de zon is gunstig; 't condensaat warmt & droogt snel op.

Die levensverwachting is niks van te zeggen hangt helemaal van de bedrijfscondities af.
 

Gekske

  • #11
Jeetje in mijn huidige voordeur die in de schaduwzijde is zit het glas in lood aan de binnenkant en enkel glas aan de buiten kant. Ik heb eerlijkgezegd nog nooit condens gezien. Het is wel nieuw glas in lood.

In mijn erker (= nieuw huis) ligt het recht op de zon. Ik twijfel nog of glas in lood met enkel glas of toch in het dubbel glas laten verwerken.
 

Fiesiekus

  • #12
Gekske schreef:
Ik twijfel nog of glas in lood met enkel glas of toch in het dubbel glas laten verwerken.
Daar begonnen we een maand geleden ook mee........ :wink:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Eigenlijk is er maar een deugdelijke oplossing. Glas in lood plaatsen in een dubbelglasraam.

Wanneer je een glas in loodraam combineert met enkelglas, krijg je nooit een luchtdichte spouw. Glas in lood tocht en lekt bijna altijd. Resultaat zal dan ook net zo zijn als bij een lek dubbelglasraam. Je krijgt condens en/of vervuiling tussen het enkel glas en het glas in lood. Kan weliswaar een tijdje goed gaan, maar echt duurzaam is het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu