Gladde lak op mdf

Wouter1985

  • #1
Beste forumleden,

Wellicht een allereenvoudigste vraag: hoe krijg ik mdf zo geschilderd dat de lak helemaal glad is? Ik heb eigenlijk steeds twee lagen grondverf en dan met de 'gladde lakroller' van de Gamma afgelakt, maar dan krijg ik toch van de 'verfhobbeltjes' (is duidelijk wat ik daarmee bedoel?) ik krijg het dus nooit helemaal glad, ondanks heel fijn opschuren tussendoor. Lukt dat beter als ik het na het lakken met gekleurde lakverf nog met vloerlak oid afwerk? En helpt het om ergens anders dan bij de Gamma verfrollers te kopen?

Alvast dank voor een reactie!
 

Mechas79

  • #2
Vaanuitgaande dat het niet de vezels zijn van de MDF, is het hoogstwaarschijnlijk de structuur (slag) van de roller. Zoiets als de huid van een sinaasappel?
Dit houd u altijd (met watergedragen) als u gaat lakken met een rol,super strak is enkel mogelijk met een spuit.
Dit kan erger of beter worden door de juiste keuze van de rol, neem bijv een vilt roller, soft dan wel, geef heel weinig structuur , nooit zo strak als spuiten.
 

Wouter1985

  • #3
Bedankt voor het antwoord!

Wij hebben nogal wat hout te grondverven en af te lakken. Is er een spuitsysteem dat ook voor particulieren betaalbaar is (en dus ook goed schoon te maken)? Kun je zo'n spuit ook gebruiken voor het grondverven of alleen voor het aflakken?

groet,
Wouter
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Belangrijker is de vraag: kunt u spuiten? En houd u van veel afplakken? En van een half uur per x schoonmaken? Dergelijke apparaten zoals u in de link aangeeft hebben een massa overspray ( u verbruikt heel veel verf, maar niet daar waar u het hebben wilt).

Wij gebruiken hiervoor een HVLP spuit uit dezelfde fabriek. Deze heeft veel minder overspray en ( de professionele uitvoeringen althans ) een heel fijn spuitbeeld. Hierbij maakt u alleen de spuitbeker en nozzle schoon en niet het gehele apparaat. 5 minuten dus.

Ik heb vorige week 400 meter meranti geveldelen 2-zijdig gegrond. Omdat de spuit kapot was (!) hebben we dit met een schuimplastic roller gedaan. Wel gezellig natuurlijk en eigenlijk geen verschil met de spuit.


Het is belangrijk dat u een fijne roller neemt voor het verwerken van grondverf, dus 1 van schuimplastic.

Als u watergedragen lak gebruikt om af te werken kunt u inderdaad een viltroller gebruiken zoals aanbevolen. Wij rollen nog 1x na voordat de verf is aangetrokken...met een schuimplasticroller. Deze geeft een toch wat fijnere sctructuur, en dit wordt ook door de grote fabrikanten aanbevolen.
 

Mechas79

  • #5
Niet alleen datgene wat Kees aangeeft is een feit, buiten grote fabrikanten beschouwen als maatstaaf, want dat hoeft natuurlijk niet maar ook de keuze van het door u te spuiten product is van groot belang. Niet elke lak, ook al wordt het wel vaak genoemd is fatsoenlijk te verspuiten, dit omdat schilderslakken bijv. vaak moeilijk te stabiliseren zijn voor beide applicatie methodes, dus vraag wel eerst in een verfspeciaalzaak advies hierover.
 

Wouter1985

  • #6
Bedankt voor de adviezen. Ik ben op dit moment in overleg met mijn ouders die - blijkbaar - de hele benedenverdieping willen gaan verven. Wellicht kunnen we samen wat meer bij elkaar leggen om te investeren.

OP zich heb ik niet zo'n probleem met het schoonmaken van het apparaatu, op dit moment ben ik ook vaak lang bezig met het schoonmaken van rollers e.d. Afplakken zal dan inderdaad (veel) meer tijd kosten en niet voor ieder project zal een sproeier interessant zijn. TOch ben ik wel bereid om het te gaan leren (ons huidige huis kan dan mooi dienst doen als oefening, we vetrekken over ongeveer 2 jaar) ik heb er dan nog genoeg jaren profijt van.

Ik las op internet veel positieve verhalen over het 'airless-spuiten' en juist dat dit minder verfverlies oplevert. Maar uit het verhaal van Kees maak ik ook dat de 'HVLP spuit' nog minder verlies oplevert? Ik zal eens kijken of ik een dergelijk model kan vinden.

groet,
Wouter
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Tegenover airless heeft HVLP veel minder overspray. ( Groot Volume Lage Druk ).

Air-less is zeer geschikt voor grote projecten en oppervlakken door de grote tankinhoud. Ook hier weer: schoonmaken is een tijdrovend karwei ( dat staat er op internet dus niet bij ).

Om het spuiten te leren zou ik niet beginnen aan een huis: u doet er verstandig aan om eerst enkele proefvlakken ( oude deuren / panelen ) te spuiten. U moet eerst "de slag" te pakken krijgen.

Veel mensen zwaaien heer en weer met de spuit, maar de kunst is om op gelijke afstand van het object te blijven.
 

Wouter1985

  • #8
Dus langzaam meer verf, zeg ik het dan goed? Werkt dat net zo goed bij lakken?

Die professionele apparaten zullen (ik zie prijzen vanaf 1500 euro) zullen boven budget zijn. Wagner heeft ook in het wat lagere segment (rond de 250 euro) apparaten staan. Is zoiets dan alsnog een betere optie dan een airless installatie zoals de Project 115?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Kwaliteitsadviezen tussen merken ( ook apparaten van een zelfde fabrikant ) doen wij hier niet.

U moet dus, zoals Mechas al aangaf, zelf naar de winkel, want niet alles is via internet te regelen. Wij kunnen u wel de voor- en nadelen tussen air-less en HVLP geven, zoals we dat gedaan hebben.

U begrijpt echter de essentie van het verhaal: een apparaat dat 3 x zo duur kost betaald zich terug in het spuitresultaat.

De door u genoemde link geeft bijvoorbeeld een segment apparaat aan die je momenteel soortgelijk bij 3 emmers muurverf als actie in de bouwmarkt kado krijgt: zou dat wat wezen denkt u?

Ja, als u een matig resultaat acceptabel vindt ( geen fijne verdeling van de verf ), nee als u een strak spiegelglad resultaat wilt.
 

Wouter1985

  • #10
Nee dat lijkt me niet inderdaad., ik zal eens kijken of er in de buurt (Arnhem) een winkel is die deze producten voert.

Advies en gebruikerservaring met specifieke modellen, daarin kan een forum toch helpen? Ik snap dat het niet de bedoeling is om een enkele persoonlijk negatief uitgevallen ervaring als statement op een forum te plaatsen, maar juist doordat op een forum als dit mensen zitten die zonder de aanziens des persoons gebruikersadvies kunnen geven, hebben ze een bestaansrecht naast het (gekleurde) winkeladvies. De recensies op internet bij de verschillende winkels daar heb je niks aan, die zijn (vaak) door mensen van die webwinkels ingevuld. In de meeste fysieke winkels krijg je al snel het advies om iets aan te schaffen dat wel iets meer winst oplevert voor de winkelier, maar niet zondermeer noodzakelijk is voor de klant. Vergelijk het met racefietsen: gemiddeld genomen ben je met een fiets die 500 gram lichter is ook sneller. Die is dan "beter". Als je zelf 50 kg te zwaar bent, wat maakt die 500 gram dan nog uit? Dit soort advies vind je vaak wel tussen gebruikers en niet in de winkel (uiteraard zou een goede verkoper dit ook melden).

Overigens ben ik wel erg blij met alle input, het bovenstaande is meer een gedachte die ik wil meegeven (ben zelf in mijn vrije tijd moderator op een in omvang vrij aanzienlijk forum en met het moderatorteam hebben we over dit soort zaken uitgebreid gedebateerd).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Met alle liefde geven wij die ook: gebruikerservaring van een apparaat. Wat ik duidelijk wil maken is dat we hier geen vergelijking gaan maken tussen het ene en het andere apparaat op basis van prijs. En dat is nou juist wat u graag wilt horen ( of zien ).

En een fiets is iets heel anders dans dan een verspuit lijkt mij :wink:

Een goede verfspeciaalzaak luistert naar wat u wilt en kijkt niet naar de kassa. Het gaat deze mensen niet direct om volume afzet maar om gedegen advies.
 

Wouter1985

  • #12
Ik zal te raden gaan bij een goede verfwinkel zodra ik die gevonden heb!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #13
Er is nog een andere oplossing, die ik soms wel eens uitvoer bij gebrek aan een verfspuit.

Minimaal 3 a 4 lagen aflakken met de roller om voldoende laagdikte te krijgen. Wachten tot de verf voldoende is uitgehard (kan enige weken duren). Dan met een autopolish (geen wax maar polish) en een polijstmachine aan de slag. Die laatste 2 worden normaliter gebruikt om verweerde lakken van auto's op te poetsen.

Je moet het misschien een paar keer herhalen maar het gaat glimmen.
 

Mechas79

  • #14
Cyruse,
Buiten het feit dat u systeem zeer maar ook zeer arbeidsintensief is , omslachtig en duur, heeft u de kasten die u hiermee heeft nabehandeld ook weer eens opnieuw in de verf gezet? Want dat gaat u ook veel schuurwerk en reiniging kosten.
Ik denk dat het beste advies r voor de vraagsteller inderdaad is dat deze naar een verfspeciaalzaak gaat en daar de wensen los laat, deze zijn overal te vinden en hebben meestaal wel iemand in dienst die veel van systeemopbouw weet.
Gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu