Gipsplaten sauzen, behangen of glasvezel?

Nanninga86

  • #1
Ik ben een onervaren klusser en krijg volgende week de sleutel van een nieuw appartement. Het appartement bestaat bijna volledig uit gipsplaten van de binnenkant. Het is behangklaar gemaakt en de randen zijn dan ook afgewerkt zodat het een gladde wand is. Nu weet ik alleen niet wat ik moet doen, ik wil namelijk het liefst niet het hele huis behangen maar ook wanden sauzen. Is dit mogelijk? en hoe kan ik dit het beste dan doen?
 

Fiesiekus

  • #2
Vooral kwalitatief goede latex kopen, een paar vrienden optrommelen en zorgen voor prachtige egale, strakke, heldere wanden.

Zoek eens op de berichten van Kees de Schilder; daar leer je een hoop van.
 

Nanninga86

  • #3
Hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik voorstrijk gebruiken of kan ik het beste gewoon twee keer sauzen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als u de muren wilt sauzen laat u de voorstrijk in het schap staan:

Maak de wanden stofvrij.

Neem een A-merk latex ( liefst schrobvast ). Verdun de eerste laag ca. 10%. Rol deze eerste laag met een langharige vachtroller die van te voren goed verzadigd is met het product dat u gaat opbrengen ( tegen het pluizen van de vachtroller ).

Doe eerst de randen: zet met een radiatorkwast de verf op en rol deze licht uit met een 10 cm radiator vachtrollertje zodat kwaststrepen worden vermeden. Als het kader is gezet kunt u de grote vlakken invullen:

Zet de vachtroller op een stok, zodat u snel nat-in-nat kunt werken en afstand van uw werk kunt nemen zodat u een goed overzicht krijgt.

De 2e laag zet u onverdund op, ook weer met de vachtroller op een stok, en ook weer nat-in-nat.

Werk zonodig de randen bij met het radiatorrollertje.
 

Nanninga86

  • #5
Helaas heb ik de sleutel nog steeds niet en begin nog zeer te twijfelen over het sauzen.

Is glasvezel/weefsel een betere optie? De een zegt van wel de ander weer van niet. Ik wil het daarna gaan sauzen.

Hoe kan ik de gipsplaten het beste behandelen?
 

Fiesiekus

  • #6
Dan komt er een extra bewerking bij; kan wel natuurlijk. Zie verder Kees' z'n verhaal.
 

Nanninga86

  • #7
Moet ik dus voordat ik glasvezel op de muren aanbreng ook nog een voorbehandeling doen met saus? of kan ik gewoon lijm op de gipswanden doen en dan het glasvezel aanbrengen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Glasvezel is een veel sterkere optie dan alleen muurverf.

De gipsplaten rolt u voor met verdunde muurverf. De voorstrijk laat u weer in het schap staan.

Of u geprepareerd of onbehandeld glasvezel neemt maakt niet zoveel uit voor de ONDERGROND behandeling: neem wel een kleur muurverf die heel dicht bij de afwerklaag voor het glasvezel komt.

Glasvezel afwerken doet u met een speciale muurverf die geen craquleer neigingen heeft ( barsten op het glasvezel ). Veelal gebruiken we hier met het oog op schoonhouden een zijdeglans schrobvaste muurverf voor.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bij nieuw gips dient met de muur eerst voor te strijken met behanglijm (in jouw geval geschikt voor glasvezel / weefsel). Deze eerste laag dient weer als voorstrijk tegen zuigende ondergronden.

Daarna muren nogmaals in de behanglijm zetten en je glasvezel / weefsel direct er op plakken.
 

Nanninga86

  • #10
En kan ik ipv behanglijm ook goedkope saus doen en daarover behanglijm aanbrengen met glasvezel?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik zelf zou nooit goedkope muurverf als voorstrijk gebruiken op gips en onder glasvezel. Doordat het gips nog geheel nieuw is, kan - zeker goedkope muurverf - er erg vlekkerig intrekken / opdrogen. Ga je daar overheen behangen, dan zie je dit en moet je het vlekkerige met je muurverf alsnog weg zien te verven. Dat is zonde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu