Gipsplaten plafond: naden vullen

Cor83

  • #1
Recentelijk heb ik het plafond voorzien gipsplaten en wilde ik de naden hier tussen strak afgewerkt hebben, om het vervolgens te kunnen overschilderen met latex.

Nu heb ik van de week deze naden gevuld met speciale gipsplaatvuller met versterkte vezels van een bekende fabrikant. Het resultaat ziet er redelijk strak uit, al moet het nog overschilderd worden.
Echter begin ik alleen een beetje te twijfelen over de betrouwbaarheid van deze gipsplaatvuller. Het lijkt namelijk wel een soort van gips met een soort papiervezel te zijn als deze is uitgehard. En wat redelijk snel lijkt te breken.

Heeft iemand wellicht ervaring met dergelijke producten? Heb ik er goed aan gedaan om dit te gebruiken of had ik wellicht beter iets van acrylaatkit gebruikt kunnen hebben? Ik heb namelijk geen zin in scheurvorming als dalijk alles netjes af is.

Bij voorbaat dank.
 

Wesley015

  • #2
Het kan idd gebeuren dat het gaat schuren.
je kunt er voor kiezen om het hele plafon te stuccen.
 

Cor83

  • #3
Dit laten stucen heb ik zitten overwegen, maar is me op het moment even iets te prijzig. Zit namelijk een compleet huis op te knappen.

Maar als ik het nu gewoon even netjes afwerk en afschilder met latex kan ik het nog altijd (over de latex heen) laten stucen in het geval er scheuren in ontstaan? Toch?
 

Wesley015

  • #4
Ja hoor dat kan gewoon
 

BeeTeeWee

  • #5
Op zich werkt die vezelversterkte vuller prima, maar ik betwijfel of je je plafond dan wel in 1 bewerkingsgang strak krijgt. Ik red dat zelf vaak niet, zodat er altijd een schuurpapiertje en een 2e afwerklaag noodzakelijk is voordat het plafond echt uit 1 glad vlak bestaat.
 

Nico 007

  • #6
Ik zou het even voorzichtig schuren met schuurpapier 200. (Voorzichtig met draaiende beweging anders beschadig je het karton van de gipsplaat )
Ik had ook dat plastische spul gebruikt (IN DE ORANJE EMMER TOCH ? )
Na het schilderen zag je helaas toch randjes door een klein niveauverschil. Vooral bij vel zonlicht.
Ik heb het toen alsnog lichtjes opgeschuurd langs de gipsnaden en vervolgens gelatexed met speciale plastische latex uit de oranje emmers. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Plafond is super strak geworden.
Succes!
 

Eye_in_the_Sky

  • #7
Dat 'plastische spul in de Oranje Emmer' is dat ook geschikt om de naden tussen de plafondplaten te vullen ??
 

Nico 007

  • #8
Met dat plastische spul uit de oranje emmer bedoel ik de gipsplaatvuller. Dit is daar zeer geschikt voor maar pas op! Het droogt heel snel en is dan akkeen mechanisch te verwijderen waardoor je snel je gipsplaten beschadigd (beste is om het met zeer fijn schuurpapier in een draaiende beweging glad te schuren )

De gipsplaatvuller is als volgt het beste te verwerken:

Niet te veel schroefgaten, gipdnaden of beschadigingen tegelijk vullen met de kant en klare vuller. Daarna een schoon plamuurmes in schoon water dopen en de overtollige gipsplaatvuller verwijderen.
Voor een perfect resultaat (onzichtbaar resultaat bij strijklicht met zon bijvoorbeeld ) deze procedure nogmaals herhalen na droging omdat het na de eerste keer een heel klein beetje krimpt

Er is van het merk in de oranje emmers ook een ander product. Dit is latex waarmee je kleine haarscheurtjes kan wegwerken als je het hele plafond schildert (bijvoorbeeld haarscheurtjes in acrylaatkit naden.
 

Eye_in_the_Sky

  • #9
Ik wist niet dat dat spul ook in Emmers verkrijgbaar was, ik had het wel gezien in kokers voor de kitspuit. Bedankt voor de tip.
 

Mauslaika

  • #10
Om het scheuren tegen te gaan moet er nadenband tussen de aansluitingen en daarna 2 x affilmen.
 

MvanV

  • #11
Mag vaak juist niet als het vezelversterkte vuller is.

Zie instructies van het te gebruiken middel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu