Gipsplaten aanbrengen op scharnierkap

Guppie1980

  • #1
Hallo medeklussers,

Ik wil graag gipsplaten monteren aan de binnenkant van de scharnierkap.

Breedte huis 5100 mm inwendig
2 scharnierkappen naast elkaar (1 verticale drager in het midden en aan de buitenkanten uiteraard)
Groene platen (spaanplaat 12 mm) met daarachter dampwerende folie
Er hoeft geen rachelwerk te worden voorzien voor bekabeling.

Gaat het gips (of de naden) niet scheuren als het dak "iets" beweegt door bijv. rukwind?
Hoe aan te pakken?
Hoe te monteren?
Hoe dik moet de gipsplaat zijn?
Welke schroeven ivm dampwerende folie?
Moet de kier tussen de scharnierkappen en buitenkant afgedekt worden? Zo ja waarmee?

Verdere tips/adviezen

Bij voorbaat dank
Gerben
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kit de kap eerst nog rondom even af, incl. de naad in het midden.

Gipsplaten toch wel op rachels plaatsen. Verder op de normale manier.
 

Belz

  • #3
De gipsplaten worden normaal niet op de houten constructie bevestigd, maar op rachels / profielen. Afhankelijk van de leverancier hebben ze verschillende systemen. Door de gipsplaten zo te monteren ontkoppel je ze van de houten structuur van het dak (hout kan leven). Het hangt een beetje af van je structuur en voorkeuren welke dragers en systemen dan het fijnste werken.

De gipsplaten zijn bij voorkeur 12.5 en 4XABA (4 maal afgeschuind) zodat je heel het vlak mooi kan voegen. Wanneer je de platen vastschroeft in de profielen zit in theorie je dampscherm gedrukt tussen de plaat en de rachel en kan er geen lucht door. Dus gewoon de standaard zwarte vijzen zijn imho voldoende.
 

Guppie1980

  • #4
Bedankt voor de reacties.

Ik twijfel nog of een aantal zaken.

De dakhelling is 40 graden en 510x350cm.
Kan dit wel met gipsplaten of moet ik dan stucplaten gebruiken. Ik wil ook dit samen met nieuwe wandjes laten stucen.

Specifiek over gipsplaten, deze moeten verspringen van elkaar. Maar als ik het wil laten stucen, moeten de platen dan gewoon strak tegen elkaar of moet er een paar mm tussen?
Moet ik bij de muren, onder en boven ruimte laten? Zo ja hoeveel? Gaat de stucadoor dat dan dichtsmeren?

Alvast bedankt
Gerben
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat kan je het beste even met de stucadoor overleggen. Hij moet er immers garantie op geven. De methode verschilt per stucadoor.

Normale gipsplaten op de schuine kant heeft als voordeel dat er maar een dun laagje F&F overheen hoeft. Dat is veel minder werk en gewicht. Op stucplaten moet 10mm.
 

Guppie1980

  • #6
Hallo allemaal,

Indien ik een scheidingswand wil maken met gipsplaat 12,5 dik mm en er eventueel een boekenplank aan wil kunnen monteren. Wat is jullie advies om een beetje draagkracht te hebben?

Spaanplaat erachter? Anders?

Dank u,
Gerben
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Met hollewandpluggen is er ook veel op te hangen. Een laag OSB erachter kan ook.


Als je foto's maakt voor montage van de gipsplaten met alle maten erop, weet je later altijd waar de staanders zitten. Ik heb dat hier in huis bijna overal gedaan (ook plafond). Heb al vaak die foto's teruggekeken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu