Gevelbetimmering schilderen en plamuren?

Mister Bean

  • #1
Ik heb wat vragen over wat ik het beste kan doen met schilderwerk wat ik zelf wil gaan doen de komende weken.
Bijgaande foto is van achterkant huis op het oosten. Ik heb een deel even geschuurd om aan te geven hoe makkelijk de verf eraf gaat.


Er is enkele jaren geleden geverfd met W**zonol LBH Silicon Alkyd Systeemverf (groen - halfglans)
en daarvoor met S**kens Rubbol EPS.


1 - het houtwerk moet nodig geschilderd worden maar vertoont nogal wat barsten.
Ik kan er gewoon overheen verven met een soortgelijke schakelverf (na ontvetten en schuren). Echter is er een beter resultaat te behalen door eerst te plamuren (of stopverf) of een vullende grondverf (HV) te gebruiken?
Welke soort producten worden aangeraden en welke werkwijze?

2 - Ik heb nog 2 potten S**kens Rubbol EPS staan, maar wel ca 15 jaar oud. Is dat nog te gebruiken / uit te proberen? (heeft al die tijd in de schuur gestaan)
 

De Bob

  • #2
Wij hebben bij de groothandel wel "vulverf" besteld als toplaag voor een opdracht van een zeer oude fabriekshal waarvan de enorme deuren ook goed open lagen, en het werkte goed, alleen erg zwaar te verwerken, en het vloeit niet zo als dunnere aflak.
Maar bij de bouwmarkt ben ik dat nog niet tegengekomen, alleen vulgrond.

Ontvetten/schuren/daarna heeft u de keus uit vullende grondverf, of dicht zetten met 2K plamuur.
Of vullende grondverf voldoende dicht zet moet blijken na verwerking, zo nodig 2X, daarna schuren en als het goed dicht zit, 2X aflakken.

Normale "dunne" grondverf trekt wel verder in het hout.

Of: schuren/gronden/plamuren met 2K/tussen schuren/gronden/tussen schuren/2X aflakken.

Ik denk dat plamuren de voorkeur heeft, bij HV grond heb je een dikkere/zachtere ondergrond, die ook iets langer moet uitharden, maar dat is een keus die u kan maken.

Of de 15 jaar oude verf nog te gebruiken is moet u uit proberen, (wel erg oud) de droging zal wat langer duren i.v.m. het weinig "afbreken" van het siccatief, maar maak een proefstukje.

(op de foto vallen de scheuren nog wel mee)
 

Mister Bean

  • #3
Bedankt De Bob voor de uitleg.
De 2K plamuur, moet dat nog een bepaalde soort zijn? Ik heb 2K polysterplamuur gezien maar begrijp dat er ook epoxy is (en wellicht nog andere) en zie nogal wat prijsverschillen.
Zonder meteen een merk te noemen, kun je een soort en prijsindicatie geven voor bijv een pot van 500 gram waar ik naar kan zoeken?
 

De Bob

  • #4
Zoek onder 2 componenten plamuur voor hout.

Ik heb u een voorbeeld gestuurd, (wat wij gebruiken met doseer apparaat), maar onder bovengenoemde tekst vind vele producten, ook in kleinere hoeveelheden.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Epoxy is voor diepe gaten, vooral na het wegsteken / frezen van delen die aangetast zijn door houtrot. Dit hout ziet er niet slecht uit, enige wat lastig te beoordelen is, is de siliconen welke in de huidige beits zitten. Lastig om te bepalen of deze negatief zal werken in een nieuw verfsysteem.

Ik zou beginnen met goed schuren, kies een goed verfsysteem (dus grond en aflak welke voor elkaar gemaakt zijn). Vervolgens ga je te werk als bij onbehandeld hout: Na de 1e keer gronden kun je zien waar extra plamuurwerk nodig is. Uiteraard tussentijds licht opschuren.

Dus:
- schoonmaken
- schuren
- gronden
- licht opschuren
- eventueel plamuren en na droging 2e keer schuren
- 2e keer gronden
- licht schuren en aflakken
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Polyester plamuur gebruikt u niet buiten op hout. Het trekt vocht aan en dan vooral rondom spijkers en schroeven en dat is nou net niet wat u wilt. 2K epoxy is een betere oplossing voor buiten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Persoonlijk zou ik die delen vervangen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Wat u schrijft: dat is inderdaad persoonlijk. Ervan uitgaande dat vraagsteller de kennis en vaardigheid bezit om die delen te vervangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu