Geurhinder sigarettenrook van buren (binnen in huis)

Zertyx

  • #1
Hallo,

Wij wonen in een rijhuis gebouwd in 1970. De gemeenschappelijke muren zijn opgebouwd uit grijze betonstenen met een dikte van 14 cm. De verdieping bestaat uit een houten balk-structuur. De balken lopen dwars, dus van de ene naar de andere buur.

Op sommige momenten is er een duidelijke sigarettengeur waar te nemen aan de kant van de ene buur. (Het hangt af van de windrichting en de overdruk die hierdoor wordt gecreëerd bij de buur, die meestal zijn raam maar langs één kant open zet. Als we de dampkap aanzetten, staat ons huis in onderdruk en wordt de geur nog erger aangezogen.)

Ik ben er van overtuigd dat de sigarettenrook binnen komt via de plaatsen waar de balken in de muur zitten. Die zijn waarschijnlijk gekrompen, zodat kieren zijn ontstaan. Daarnaast is het mogelijk dat er kieren zitten in het metselwerk (onvoldoende of slordig gevoegd, zoals ik op zolder heb kunnen vaststellen).

Bij sterke wind komt de tocht voelbaar langs spleten uit de holte van de tussenverdieping (uit een 'ingemaakte' houten kast met de elektriciteitsmeter, die tot aan het plafond komt).

Door de kieren is er ook een ander aspect van het probleem, en dat is een zeer slechte isolatie inzake luchtgeluid.

Ik heb een foto kunnen maken van een aansluiting van een balk in de muur in het tussenverdiep. Er zijn ook balken van de buur die tot in ons huis lopen. Minstens één daarvan ligt onmiddellijk tegen een balk van ons zelf.

Graag had ik concreet geweten hoe dit allemaal het best dicht wordt gemaakt. Ik denk eraan om de OSB platen op de verdieping los te maken en dan vanaf de verdieping te werken. Ik denk aan de volgende mogelijkheden:
- afdichtingstape (ook gebruikt voor dampscherm) tegen muur en balk
- kieren dicht maken met silicone
- kieren dicht maken met cement
- het tussenverdiep volledig bepleisteren, om alle eventuele lekken te vermijden
- glaswol tegen de muur en tussen de balken, afgewerkt met gipsplaat (ivm geluidsisolatie)
- de hele holte laten opvullen met isofloc

Heeft iemand suggesties of tips ?

Zertyx
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
- gaten en kieren volpurren
- voorzetwanden plaatsen
- bij de buren hetzelfde (laten) doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu