Geremde aanhanger opknappen !?

Npluijm

  • #1
Dit jaar voor het eerst met eigen tent en pubers op vakantie..... leuk idee..... grote tent gekocht..... nu een aanhanger; geremd en met normale wielgrootte kunnen kopen. Ding leek me ideaal en veiliger dan een bagagewagentje achter mijn mitshu coltje..... :mrgreen:

Echter vraagt hij wat onderhoud #help !?

aanhanger is geremd, bakmaat ca 100x150

1. roestplan; schoonmaken, weken in doeken azijn, schuren, zoveel mogelijk alles verwijderen, dan anti-roest en lak

2. wielen/ banden; profiel is nog goed, niet ingedroogd, geen scheuren, wel wat roestvorming; nakijken, verder niet teveel aan doen...

3. technisch..... ojee....
- hoe controleer ik dit remsysteem ?
- hoe vul ik de olie bij ?
- waar moet ik op letten ?
-

Ik zal foto's en meer info plaatsen..
Tips of ideeën zijn meer dan welkom....
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Banden: kijk naar de productiedatum op de banden. Zijn de banden ouder dan 5 jaar, dan vervangen. Op vakantie maak je lange ritten, en de temperatuur van wegdek en band kan hoog oplopen. Een klapband is iets wat je zeker niet wilt.

Remmen: Remtrommel loshalen, dikte van de remvoering controleren. Bewegende delen controleren op gangbaarheid en smering.

Oplooprem: Demper controleren en smeren.

Koppeling: borging controleren

Bij het afstellen van de remmen moet de remvertraging links en rechts zoveel mogelijk gelijk zijn. Dus wellicht is dit iets voor de vakman.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #3
Verlichting: Nalopen op gecorrodeerde contacten, indien nodig goed schoonmaken of vervangen. Als er meerdere makementen zijn, is het soms slimmer om een complete (led) verlichtingsset aan te schaffen, inclusief kabels en stekker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als er een roestplan aan te pas moet komen zou ik zo'n ding niet meenemen op vakantie, het is niet normaal dat een aanhanger zoveel verroest is.
Wil de aanhanger roestvrij maken dan moeten de bodem en de zijkanten eruit
Ik zou hem op een verkoopsite zetten en een goede kopen.
Controleer in elk geval ook de ophanging en het frame, met al die drempels sneuvelen er nogal wat aanhangers.
 

Npluijm

  • #5
Walker schreef:
Banden: kijk naar de productiedatum op de banden. Zijn de banden ouder dan 5 jaar, dan vervangen. Op vakantie maak je lange ritten, en de temperatuur van wegdek en band kan hoog oplopen. Een klapband is iets wat je zeker niet wilt.

check; volgens mij zijn ze uit 2014... dus nu 5 jaar oud, zien er overigens nog echt goed uit

Remmen: Remtrommel loshalen, dikte van de remvoering controleren. Bewegende delen controleren op gangbaarheid en smering.

Oplooprem: Demper controleren en smeren.

Koppeling: borging controleren

-> denk dat hij hiervoor even naar onze garage gaat

Bij het afstellen van de remmen moet de remvertraging links en rechts zoveel mogelijk gelijk zijn. Dus wellicht is dit iets voor de vakman.
<i></i>
 

Npluijm

  • #6
Hessie,

Verlichting is nog goed, goede kabels en hele meuk ziet er nog goed uit.....
 

Npluijm

  • #7
Jan,

Reden aankoop is dat een `goede` geremde aanhanger me te duur is..... Bodem kan er makkelijk uit om bij ophanging te kunnen komen.........
doel is vakantie, dus komt een belasting van hooguit 150 kg in.
Roest lijkt mij niet zo erg dat de constructie is aangetast.....

enfin ik zal foto´s plaatsen, dan wordt het niet zo vaag
 

Npluijm

  • #8
 

Npluijm

  • #9
Dit zijn de foto's van de kop en onderkant van kop, band, bak...

- wat moet ik nakijken in dit systeem ?

- roest; schoonmaken, azijn inweken, schuren met slijptol. primer, antiroest/lak
 

Npluijm

  • #10
Oplooprem: Demper controleren #hoe ?

Koppeling: borging controleren #hoe
 

Henk E

  • #11
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik zou dit plan toch maar vergeten en wat beters kopen die gegalvaniseerd is.
Als het om geld gaat begrijp ik maar wat denk je wat dit opknappen gaat kosten, kijk eens wat goede verf kost en ander materiaal.
Het is onmogelijk om in al die kleine hoekjes te komen en roestvrij en verfklaar te maken.
Of je zou het moeten laten stralen en het hun in een coating laten zetten en dan moet de rest nog.
Al met al zit je tegen een kostbare renovatie aan te kijken en het moet wel goed gebeuren want het is heel erg teleurstellend dat en na een korte periode er weer roest door komt omdat het niet goed is gedaan.
Maar die keuze moet je zelf maken.
 

Npluijm

  • #12
Ik snap de reacties wel.... maar het doel is niet deze aanhanger in nieuwstaat te brengen...

Het doel is een veilige aanhanger te hebben...

Een "betere aanhanger" kost me al gauw 2e hands 200 a 250 euro (min 90/100 x 130/150) met grote banden

Geremd zit al ik gauw boven de 500 E.

Wielen moeten sws tzt vervangen worden, roest is te verwijderen en af te remmen en het oploopsysteem schijnt niet heel ingewikkeld te zijn.

- ca 80 a 120 euro voor onderhoud aan remsysteem
- ca 40 a 80 euro voor bandjes tzt
- ca 30 a 40 euro voor schuren, primer, lak

dus zeg 150 a 250 euro om een "nette, veilige, geremde aanhanger" te hebben met wederom een verkoopwaarde

Aanhanger kan ik droog stallen

Is dit echt zo gek gedacht ? Snap de behoefte wel om alles helemaal net te doen, maar voldoende is goed genoeg
 

Npluijm

  • #13
Net nog gereden, geremd terwijl kijken naar hoe het werkt.

Oplooprem vangt netjes het remmen op, bij aantrekken handrem trekt hij de kabeltjes aan en staat hij ook echt op de rem.

Ligt verder prima achter de auto.... geen gekkigheden
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Het is niet de bedoeling links van bedrijven te plaatsen die iedereen zelf ook kan vinden, de betreffende reacties zijn verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu