Geperforeerde baksteen / holle wand en een schapje ophangen.

JayDie

  • #1
Ik denk dat ik dezelfde schapjes heb als Mgh: Lack van de Ikea. Deze hang je zwevend aan een muur.

Echter, in onze woning zitten geperforeerde bakstenen (boorgruis is roodkleurig). Je boort eerst een centimeter, dan zak je er één cm ofzo in, dan weer boren, dan zak je er weer één cm oid in.

Ik had netjes Universeelpluggen (Technifix) gehaald die zich in een holle wand moeten opknopen. Maar... zo n schroef draai je in de plug en laat je een stukje uitsteken zodat het haakje van het schapje eraan kan. Er wordt dus niet aan die plug getrokken zodat hij zich opknoopt.

Toen ik er wat plaatjes tussenhield (die ik zonder de schroef weer te verwijderen weer weg krijg) voelde het alsof de plug zich knoopte, maar na het schapje eraan te hebben gehangen, was de schroef met plug en al weer makkelijk (deels, zeker 0,5 cm) eruit te trekken door licht op het schapje te duwen.

Ik ben al gaan speuren, kom ook uit bij pluggen van Fischer (Universeelplug UX - wat hetzelfde zou zijn als m n Technifix universeelplug in mijn optiek - of de SX).

Echter... probleem blijft dat je die plug in feite niet aantrekt, omdat je hem er niet helemaal indraait.


Ben na van allerlei probeersels uiteindelijk hier uitgekomen en hoop dat jullie een goede tip hebben!

Anders kan ik Mgh z n idee (MDF plaat tussen schap en muur, waarbij die plaat wél vastgetrokken is tegen de muur) te proberen. :roll:

En... met een simpel fotolijstje ophangen heb je natuurlijk hetzelfde probleem :(
 

StefanD

  • #2
Ik heb zelf goede ervaring met deze pluggen:



Doordat ze over de hele lengte gelijk zijn pakken ze goed op de plaatsen waar wel steen zit, in tegenstelling tot moderne pluggen.
 

JayDie

  • #3
StefanD schreef:
Doordat ze over de hele lengte gelijk zijn pakken ze goed op de plaatsen waar wel steen zit, in tegenstelling tot moderne pluggen.
Daar heb je een punt. Daar kan ik inderdaad ook eens naar kijken; (extra) lange pluggen. Weet alleen niet - kan niet ín de muur kijken - hoe diep die holle ruimtes zijn. Zal eens proberen te meten met een schuifmaat.


Als ik de door jouw genoemde pluggen in de bouwmarkt zie moet ik altijd 'el-cheapo' denken, maarja... wie weet is het wel dé oplossing!

Even nog meer reacties afwachten en als het deze worden laat ik uiteraard weten of het werkt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Er bestaan ook speciale holle steen slagpluggen.
Effe Googelen.
 

Millew

  • #5
Je kan de lange versie van de UX eens proberen met ook langere schroeven.
Of je kan het 'opknopen' ook forceren door twee strookjes hardboard o.i.d. aan weerskanten langs de schroef te houden en de schroef door een ringetje te steken. De schroef met het ringetje zet zich dan af op de muur via de strookjes hardboard.
 

JayDie

  • #6
Frank schreef:
Er bestaan ook speciale holle steen slagpluggen.
Effe Googelen.
Vertel mij wat ;-) Ben inmiddels bijna pluggenkoning. Site van Fischer ken ik al bijna uit m'n hoofd, maar zie door de pluggen de muur niet meer :cool: Vandaar m'n vraag hier. Maar slagpluggen lijkt me niet de oplossing: er moet een schapje aan komen te hangen, dus dan moet de schroef er een stukje uit steken én ik bevestig dus feitelijk niets aan de muur. Of juist daarom een slagplug?
Millew schreef:
Je kan de lange versie van de UX eens proberen met ook langere schroeven.
Ja, denk dat langere pluggen een goede oplossing kan zijn. Daar ga ik naar op zoek (ook naar lange pluggen in de variant van een berichtje eerder)
Millew schreef:
Of je kan het 'opknopen' ook forceren door twee strookjes hardboard o.i.d. aan weerskanten langs de schroef te houden en de schroef door een ringetje te steken. De schroef met het ringetje zet zich dan af op de muur via de strookjes hardboard.
Ja, dat had ik al geprobeerd, maar zonder resultaat. Misschien is het eerste stukje muur niet dik genoeg voor dat 'beginstukje' van de plug. Volgens mij komt die knoop pas na de eerste centimeter ofzo van die plug?
 

JayDie

  • #7
Nog steeds drama :cry:

Nu ook al 6cm slagpluggen geprobeerd om de holte te overbruggen, maar toch niet gewenst effect... Kan ik niet een soort injectiesysteem toepassen, maar dan met kit ipv injectiemortel (die schapjes kosten 5 euro, ga toch niet injectiemortel kopen voor 25 euro :? )

Anders toch maar dat stukje MDF...
 

Millew

  • #8
Heb het nog niet geprobeerd, maar misschien is dit een idee:
1) Gat volpersen met montagekit.
2) Plug er in steken en een paar dagen laten drogen.
3) Daarna schroef er in draaien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Met een schroefduim zou het moeten lukken.


Een stukje metalen buis over het haakje schuiven, dan een ringetje en vervolgens de haak erin draaien, door het stukje buis en het ringetje stroopt de plug zich wel op want de ring houdt de plug tegen.

 

Tiho

  • #10
Bij mij werkte dat iig niet Millew, ik denk dat dat komt omdat de plug zich niet meer kan zetten door de kit.

De UX en SX heb ik nooit problemen mee, het uitzetten hiervan gebeurt door het schroefdraad van de schroef, niet door eraan te trekken
 

JayDie

  • #11
Millew schreef:
Heb het nog niet geprobeerd, maar misschien is dit een idee:
1) Gat volpersen met montagekit.
2) Plug er in steken en een paar dagen laten drogen.
3) Daarna schroef er in draaien.
Ja, iemand anders kwam ook al met dat idee. Kan me voorstellen dat dat werkt wanneer een gat te groot is (geworden), maar in dit geval - met geperforeerde baksteen - is het maar een klein randje waar de kit op kan rusten en ik kan het niet zien wanneer die spuit erin zit. Is het proberen waard, toch bedankt!
Jan schreef:
Met een schroefduim zou het moeten lukken.
Ja, met dat stukje 'buis' en dat ringetje... goed idee! Kan ik proberen!
Tiho schreef:
De UX en SX heb ik nooit problemen mee, het uitzetten hiervan gebeurt door het schroefdraad van de schroef, niet door eraan te trekken
Wel bij de UX toch, want die vormt zich tot een prop aan de achterkant? In mijn geval trok de plug zich er weer uit (of is misschien het eerste stukje muur niet dik genoeg / het eerste stukje plug te lang tot het opstrooppunt? Ik heb de pluggen er inmiddels uit gehaald en ze zien er zowat ongeschonden uit; niet opgestroopt. Bij één was er wel een begin van een draaiing zichtbaar.

Kan ik anders ook een 'dummy - plank' tegen de muur schroeven in de hoop dat de plug zich opstroopt, dan de schroef er weer uit draaien, plank er tussenuit en dan de schroef er weer in? Of is zo'n plug dan éénmalig gebruik...?
 

StefanD

  • #12
Een keilbout misschien? Of een alligator plug?
 

Tiho

  • #13
Klopt de lengte en de dikte van de schroef wel?
 

JayDie

  • #14
De schroef gebruikt die bij de plug zat, maar je hebt een punt: de schroef blijft 1cm van de muur uitsteken dus kan zijn dat ik eigenlijk een langere schroef nodig heb. Ook dat ga ik proberen.

Echter... wanneer ik met die schroef/plug combi iets tegen de muur wil schroeven zou hij ook uitsteken... :roll:
 

Maarten David

  • #15
De (merk verwijderd mod) Alligator plug met flens is zeker het proberen waard.
Door de flens duw je de Alligator niet door het gat in de holle ruimte.
Tevens is de Alligator van binnen helemaal massief op een heel klein kanaaltje
voor de schroef na.
Deze plug werkt niet via het “opknoop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu