Geoliede kozijnen schilderen

Pascal1109

  • #1
Hallo,

Graag wat hulp gevraagd. Ik heb in mijn woning kozijnen zitten die geolied zijn ipv geschilderd. Erg lelijk vind ik, dus nu het mooi weer is geworden, hoog tijd om die eens aan te pakken.
Ben geen schilder-expert, dus een familielid gevraagd en bij de bouwmarkt ook gevraagd hoe ik het beste te werk kan gaan.
Hun advies luide: grove korrel schuren (40, 60 of 80), daarna fijnere korrel (120), ontvetten, grondverf, gewone verf.
In die volgorde. Nou had ik nog korrel 60 liggen, dus daarmee begonnen. Nou, je raadt het al, geen succes.
Eerst ontvetten en dan schuren ook niet.

Nu lees ik hier en daar wel wat over afbranden en krabben? Dat klinkt mij erg rigoureus. Maar moet zeggen dat ik er totaal niet bekend mee ben.
Moet ik dit nu doen, zo ja hoe werkt dat? En de ruiten, die moeten wel netjes blijven en onbeschadigd.
Of is er een andere manier om de kozijnen mooi geschilderd te krijgen?

Oja, de kitranden om het kozijn heen, daar is de olie ook overheen gekomen. Moet ik die randen er ook uithalen? Hoe kan ik dat het beste doen?

Graag hoor ik alle tips :D
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het familielid en de bouwmarkt moeten weer even terug naar school: de werkvolgorde is: eerst ontvettten met thinner ( anders smeert u de olie via het schuurpapier gewoon over het oppervlak uit zoals u al aan het kleverige bruine vette oppervlak van het schuurpapier hebt kunnen constateren).

Daarna gaat u schuren en met de verf aan de gang. P40 gebruikt u om asfalt glad te maken of tapijtlijm te verwijderen. P 150 is ruim voldoende. U moet echter wel vrij diep schuren omdat olie behoorlijk kan indringen.

Overigens is dit bij het gebruik van (oliehoudende !) alkydverf geen bezwaar. Anders wordt dat indien u watergedragen gaat toepassen, dat wordt een drama op een oliehoudende ondergrond.

U kunt de ruiten onbeschadigd laten door uw schuurpapier 2 mm van de zoolrand aan te brengen waardoor het papier het glas niet kan raken.

Kit randen kunt u reinigen en met een biologische verfreiniger. Tegenwoordig halen we kitranden tussen kozijn en muur eruit en brengen daarvoor in de plaats een filler aan die niet van voegspecie is te onderscheiden maar wel flexibel blijft.
 

Pascal1109

  • #3
Bedankt Kees voor je reactie. Hier kan ik wel iets mee.
Thinner heb ik nog staan, dus ik zal eerst eens goed ontvetten en nog eens een schuurpoging doen.

Hier nog een foto van hoe het eraan toe is. Niet slecht, maar wel lelijk (vind ik). Alleen ben ik met korrel 150 wel lang bezig denk ik. Zeker als ik diep door moet. Hiermee bedoel je helemaal kaal denk ik?

 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
U schrijft helaas niet expliciet wat u wilt "mooi geschilderd" krijgen kan ook met een transparante afwerking, of wilt u een dekkend systeem? In het laatste geval zult u de beits /olie geheel moeten verwijderen.

vergis u niet: P150 op een goede schuurmachine heeft een grote afname van materiaal. U kunt ook P40 nemen, maar zoals u al hebt kunnen opmaken uit mijn opmerking: met deze korrel ruwt u het het hout dermate op dat terugschuren naar een glad oppervlak meer werk is dan met P150..
 

Pascal1109

  • #5
Graag wil ik het dekkend hebben, dus dat wordt geheel verwijderen.

Erg bedankt voor je tips, ik zal, na goed ontvetten, met een fijnere korrel nog eens een poging doen.
Heb nog een hoop pads liggen met 120, dat zal ook wel volstaan lijkt me.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu