Geluidsisolatie 1e etage: 3 betaalbare opties

Hvdk

  • #1
Wil mijn vloer op de 1e etage isoleren tegen geluid:
* Luchtgeluiden (hoogste prioriteit)
* Contactgeluiden


Vloer is een houten draagvloer (vuren) op houten draagbalken. Onderkant van de vloer mag niet worden aangepakt ivm het uiterlijk: balkenplafond met planken.

Mijn budget is beperkt en ook wil ik niet al te veel de hoogte ingaan met de vloer.
De afdekvloer wordt uiteindelijk 17mm massieve grenen planken (heb ik al liggen).

Laatst wat proefjes gedaan. Ik heb maar een stukje vloer gedaan, dus ik heb hiermee niet de isolatie tegen luchtgeluiden kunnen testen:
A) vezelplaten (bruine) met los erop de grenen delen -> niet echt bevredigend
B) grenen delen direct op bestaande draagvloer geschroefd, zonder iets er tussen -> niet echt een merkbaar verschil met A
C) 18mm spaanplaat los op de draagvloer gelegd, hierop vezelplaat en daarop de grenen delen -> klonk een stuk beter als A en B, maar niet bevredigend genoeg.

Nu heb ik het volgende in gedachten:
Eerst alle naden vullen met siliconenkit. Planken vd houten draagvloer zitten niet meer geheel tegen elkaar. Op de naden is de vloer dus een stuk dunner (veerdikte plank). Zo kan ik de naad weer opvullen qua dikte. Ook worden eventuele luchtspleten gedicht.

Hierna de onderstaande opties:
1) Massa-veer-principe: Rubber (veer) + spaanplaat (massa) + vezelplaat (grenen planken zijn niet helemaal vlak en deze oneffenheden worden dan opgevangen door deze vezelplaat)


----------

2) Massa-veer-principe: vlokkenschuimstroken als oplegregels (veer) voor het spaanplaat + spaanplaat (massa) + vezelplaat (grenen planken zijn niet helemaal vlak en deze oneffenheden worden dan opgevangen door deze vezelplaat).
Waarom vlokkenschuimstroken afwisselen met steenwol?
Steenwol is ook goed tegen luchtgeluid en is veel goedkoper.


----------

3) Massa-veer-principe: Hetzelfde als 2, alleen ontbreekt de vezelplaat. De grenen delen worden direct op het spaanplaat geschroefd.
Voordeel: kosten besparing, minder hoogte-verlies en zonder vezelplaat en direct vastgeschroefd klonk bij mijn test niet waarneembaar minder, maar eerder zelfs was massiever/ beter.



-----------

Dan rest de vraag?
Zal tussen 1 of 2cm vlokkenschuim een merkbaar verschil zitten?

Wat vinden jullie er van??
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je maakt het erg ingewikkeld. Er zijn heel veel ondervloeren op de markt, waar de geluidsisolatie bij staat. Kies gewoon degene met de hoogste waarde binnen je budget. Dat gaat veel beter werken dan een zelfbedachte oplossing.
 

Hvdk

  • #3
Ik heb al aardig rondgekeken. Maar mijn ondervloer is niet specifiek tegen het loopgeluid, waar de meeste aangeboden ondervloeren wel voor bedoeld zijn, zoals: vezelplaten, schuim, etc.

Deze bruine vezelplaten die ik heb gebruikt kwamen het best er uit +10dB. Is niet bevredigend.

Maar mijn oplossing is meer bedoeld tegen het luchtgeluid. Laat maar zeggen hetzelfde principe als een voorzetwand.
 

Themenjo

  • #4
Goedendag,

Wat heb je uiteindelijk toegepast en was/is het naar wens?

Ben zelf de zolder aan het isoleren en gaan er spelen met de band, dus aardig wat isolatie nodig.

BVD

Menno
 

Hvdk

  • #5
Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan.
* 3mm hardboard op de planken vloer.
* Daarop 20mm rockwool speciaal voor op houten vloeren en om daarover weer een houten vloer te kunnen plaatsen. Is een speciaal type, ben de precieze naam niet meer.
* Hierop 18mm groene spaanplaat. Deze heeft een hoger soortelijk gewicht. Deze heb ik aan elkaar verlijmd dmv groef en veer.
* als laatste de grenen afwerkvloer geplaatst. Deze heb ik met speciale schroeven bevestigd in de veer. Her en der wat lijm tussen de planken en het spaanplaat.

Alles bleef goed liggen, voelde heel solide. De geluidsreductie was heel erg goed.
Ik had er geen gips plafond onder. Van de benedenverdieping keek je rechtstreeks tegen de onderkant van de vloer. Als je er nog een geïsoleerd plafond tussen heb, zal het helemaal goed zijn.

Maar voor een band zal dit denk ik toch allemaal onvoldoende zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu