Geloogd grenen meubels bleken / blonderen / vergrijzen

Ester

  • #1
Hallo,

Ongeveer 12 jaar geleden hebben wij onze huidige geloogd grenen meubels gekocht, zowel gelakt als in de was gezet.

De meubels worden nu enigszins geel/oranje en ik vind dat niet zo mooi. De meubels die in de was staan zijn een aantal malen behandeld met was in loogkleur.

Graag zou ik uiteindelijk een wat blonder/bleker resultaat zien (niet het white-wash effect) maar meer een soort van grijs/verouderd.
Heb uit ariadne at home (dat is de stijl die ik zoek) iets gelezen over kalk met water inwassen en nabehandelen met een soort groene zeep, maar wat is waar verkrijgbaar en hoe te handelen precies.

Let wel, alle tips zijn welkom, het liefst uit eigen ervaring.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Als je een grijs-verouderd uiterlijk wil kan je bijv. met een oplossing van houtskool in water het meubel inwrijven en daarna boenen met boenwas.

Let wel : deze techniek enkel toepassen op blank hout, dus ontdaan van vernis en/of boenwas.
 

Ester

  • #3
Dank je wel Mwdecor voor je antwoord.

Misschien domme vraag, maar hoe maak je die oplossing; gewone houtskool klein maken en een papje maken met water of zoiets? En wordt het dan niet erg donker?

Was verwijder ik met terpentijn heb ik hier elders gelezen, dat klopt toch? En wat is dat product St. Marc precies, waarover ook geschreven wordt?

Een heleboel vragen ineens, maar volgens mij heb jij er verstand van, dus ik grijp mijn kans.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Dag Ester,

Het meest gebruikelijke is de houtskool na de BBQ...hoe meer water je er aan toevoegt , hoe lichter de kleur zal zijn. Hoe minder water, hoe donkerder. Testen is hier de boodschap, ik weet niet hoe grijs je wil!

Laat de houtskool minimum een nachtje trekken, en dan zeven door een filter of oude panty. Inwrijven met een doek. De kleur zal na drogen een beetje lichter zijn dan het "natte" aspect.

Uiteraard kan je ook een op kleur gemaakte niet filmvormende water -of oliebeits gebruiken, dat bespaart je veel testen en brouwen! En het is wat meer controleerbaar.

Mijn voorkeur voor een vergrijsde en verweerde look gaat naar een combinatie van looizuur en ijzersulfaat, maar dat vraagt wat meer onderlegd zijn in chemisch beitsen.

Terpentijn(terpentine :shock: ) lost boenwas op, dat klopt.

St-Marc is denneharszeep, zowel in poeder-als liquide vorm verkrijgbaar en wordt voornamelijk gebruikt als een ontvettend reinigingsmiddel of, in sterkere vorm vermengd met bijv. behanglijm, als decapant (afbijt).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu