Gelakt geloogd grenen meubelen ontdoen van laklaag

Annick

  • #1
Ik heb hier allemaal gelakt, geloogd grenen meubelen staan die door het zonlicht oranje aan het verkleuren zijn. Vooral daar, waar de laklaag het dikst is, zoals de bovenbladen van de tafels en het dressoir. Op plekken waar de laklaag dunner is verkleurd het niet.

Ik wil, en van de oranje-achtige kleur af, en van het erg glimmende, dat de meubels nu hebben. Zelf zat ik te denken om ze met afbijtmiddel te behandelen en ze daarna met uv-beschermende lak die niet glimt te af te werken. Zou ik dan van beide problemen af zijn?

Iemand nog tips om weer een beetje natuurlijk uitziende meubelen terug te krijgen?
Alvast bedankt.
 

EdP

  • #2
Inderdaad kan met afbijtmiddel de lak verwijderd worden (volg de gebruiksaanwijzing). Daarna met een lak op acrylbasis aflakken, die verkleurt n.l. niet zo.
 

Annick

  • #3
Het moet er een beetje "gebruikt/verweerd" uit gaan zien, niet dat strakke, gladde (en zeker niet dat oranje-achtige.)!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Gebruikt / verweerd is een beetje ruim begrip: wilt u de meubels een zogenaamde antieklook geven of afgesleten / gebarsten / craquele effect ?

U kunt de meubelstukken nogmaals (laten!) logen en daarna behandelen met een kant en klare antiek- of patina vernis, of de hierboven eerder beschreven methode toepassen.

Overigens is graad van het verkleuren van grenen afhankelijk van welk deel van de boom (spint of kern) de meubels zijn gefabriceerd. Spint geeft vaak bij gedroogd grenen een gelige-rossige kleur die oiv licht en het toegepaste laksysteem oranjeachtig kleurt. Kern geeft daareentegen een roodachtige-bruine kleur. U kunt hier dus weinig aan doen. Het toepassen van een UV-bestendige lak zal de verkleuring tegen gaan maar het is een utopie te veronderstellen dat u dan van verkleuring af bent: ook plaatsen die voortdurend in het donker staan verkleuren.
 

Annick

  • #5
Als ik dan niet van die kleur af zal komen, dan toch graag van die ongeloofelijke glans die met het jaar erger schijnt te worden! Het wordt daardoor te onnatuurlijk.

Je ziet er ook geen nerf op de bovenbladen terwijl bv. de poten van onze salontafel (zandkleurig ) mat zijn. Daarom dacht ik met afbijt te werken zodat die glans (ook al is het makkelijker in onderhoud) minder is.

Nu krijg ik als er iets op valt of zo een beschadiging in de dikke laklaag, dan gewoon in het hout, wat voor mij natuurlijker aandoet en wat ik ook niet erg vind. Alleen als ik die afbijt heb gebruikt weet ik nog niet precies hoe ik het zal schoonmaken...

Wat het beste is, zodat er later toch een dunne laag, matte bescherming op kan. Ammoniak?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
De fabrikant geeft op het etiket van de (afbijt) bus aan met welk medium het afbijtwerk nagewassen moet worden.
Gebruik bij het werken met afbijt altijd handschoenen en zet een bril op.

Tip: u kunt, indien u afbijt gebruikt, het beste werken met een niet al te scherpe schrapper, omdat afbijten het begin vormt van een nieuw laksysteem moet u oppervlakte beschadigingen zien te vermijden. Met een niet al te scherpe schrapper ( controleer op bramen ! ) "schuift" u de ingewerkte laag van het oppervlak. U kunt hiervoor ook een plamuurmes gebruiken.
 

Annick

  • #7
Ik ga het eerst eens op een hoektafeltje proberen en hoop op een goed resultaat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu