Gebruik stopmes

Zandmenneke

  • #1
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe een stopmes gebruikt dient te worden (evt. met verwijzing naar website)?. Heb afgelopen jaar van een aantal ramen de stopverf vervangen op metalen ramen en hierbij gebruik gemaakt van een stopmes (hollands model). Hoewel het redellijk ging, heb ik het idee, dat ik iets niet helemaal goed doe. Met name in de hoeken ging het vrij lastig.

Graag info.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het gebruik van een stopmes is nog geen garantie voor een juiste stopverfrand zoals u wel gemerkt zult hebben.

Websites hierover kunnen u niet leren hoe u dat moet doen, ik vanachter mijn pc ook niet. Kortom: ervaring is hier het sleutelwoord.

Het stopmes moet u insmeren met een beetje lijn- of slaolie. Daardoor plakt de stopverf minder snel aan uw stopmes. Gebruik 2 handen: 1 om uw stopmes in een hoek van ca. 45 graden te houden en uw andere hand om het mes tegen de buitenrand van uw werkstuk te drukken, die u dus als geleiding gebruikt.

Aangekomen in een hoek trekt u het stopmes onder dezelfde hoek van het werkstuk af. U zult merken dat dan de aansluiting scherper zal worden. Bent rondom klaar, loop dan nogmaals de hoeken na.

Nogmaals: stopverfranden zetten leert u niet op een verloren middag: het vergt, net als het werken en afmessen met kit, ervaring die u alleen in de praktijk kunt opdoen.

Overweeg het gebruik van stoppasta ipv stopverf: deze is makkelijker te verwerken en vele malen duurzamer dan stopverf.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wat het niet zo. Heel heel lang geleden heb ik dit ook eens gedaan.
Je moet de stopverf zo vol of dik mogelijk in de sponning zetten.
Je stopmes moet dus door de stopverf snijden en gelijktijdig druk je met je mes de stopverf aan.
De stopverf doorsnijden is belangrijk. Met alleen aandrukken trek je je werk weer open.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
@ Wgb: Oefenen, oefenen, oefenen, dan kom je vanzelf op de methode van Kees de Schilder uit. :roll:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Inderdaad mijn beste Wgb: de randen goed volzetten met stopverf /pasta, maar dat lijkt mij wel duidelijk anders valt er niets in te snijden. :mrgreen:

Het is heel lang geleden voor u schrijft u. U zult ook toen gemerkt hebben dat het snijden van stopverfranden uit 1 hand nooit recht kan gaan. Probeert u het nog maar eens.

U moet het zichzelf niet moeilijker maken dan het is en gebruik maken van de aanwezige mogelijkheden ( een geleiding in de vorm van een houten- of metalen sponningrand is er altijd) .

Ga er tevens van uit dat de vragenstellers geen ervaring hebben in dergelijke klussen maar toch op zoek zijn naar een goed resultaat. Reik ze dus de makkelijkste methode aan waarbij de praktijkervaring een zeer welkome aanvulling is. Ik vertel er vanuit die filosofie dan ook graag bij HOE en met WELKE METHODE ze de klus kunnen klaren.

U heeft gelijk: met alleen aandrukken trekt u de stopverf weer open. Vandaar dat er ook nog iets bij staat over het stopmes...
 

Zandmenneke

  • #6
Hartelijk dank voor de reacties. Als ik de reacties lees, zat ik toch al een heel eind in de goede richting.

Ik heb vorig jaar met stopverf gewerkt, maar zal het dit jaar eens gaan proberen met stoppasta. neem aan dat dat wat makkelijker te verwerken is

BTW. betonnen kozijnen schijn je eerst te moeten gronden alvorens stopverf/stoppasta aan te brengen. moet je daarvoor speciale betonverf gebruiken, of volstaat het gebruik van de grondverf (terpetinebasis) die je ook voor het houtwerk gebruikt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu