Gebeitste schuur verven

Verfkabouter

  • #1
Hallo,
Graag zou ik mijn gebeitste blokhut willen verven. Nu is hij grenen gebeitst, de ramen en deuren donkerbruin. Lelijke combinatie.
We dachen om hem nu donkerblauw te verven en de ramen en deuren wit. Maar kan je verven over beits? Het is een hele klus maar nu is het ook geen gezicht.
Wie heeft een idee? En ander idee is ook welkom! :D
 

Remsey

  • #2
Je hebt transparante beitsen en dekkende beitsen. Aangezien de blokhut van waarschijnlijk een zachthout is en geen hardhout, dien je een dekkende tuinbeits te kopen. Deze heeft een open structuur die ademt zodat het hout zijn vocht door de beitslaag kan opnemen en afgeven. Zou je het verven met een lakverf dan krijg je binnen de kortste keren blazen en bladdert de boel eraf. Goed ontvetten met water/ammonia dan schuren, eerste laag dekkende tuinbeits verdund met terpentine (mengverhouding staat op het blik) opzetten daarna een tweede laag onverdund.

Bewaar het kleurnummer of het blik want na verloop van tijd zul je de naden van de blokhut door werking van het hout waarschijnlijk moeten nabehandelen.

Suc6!!
 

Verfkabouter

  • #3
Bedankt voor je reactie! :D Maar denk je dat ik met die dekkende beits de donkerbruine kozijnen en deuren ook wit krijg? Daar ben ik bang voor dat dat niet lukt.. :(
 

Remsey

  • #4
Hoi! Check eerst of dit misschien wél hardhout betreft, dat kan het namelijk wel met lakverf. In het geval van grenen of vurenhout zul je inderdaad meerdere lagen dekkende tuinbeits moeten aanbrengen om het wit te krijgen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Dat zou wel een hele luxe blokhut zijn met HH deur en kozijnen. Meerdere lagen van donkerbruin naar wit met dekkende beits is geen optie: de laagdikte wordt veel te hoog > schroeien en onvoldoende doorharding is het gevolg.

Goed afschuren ( tot kaal aan toe ) dus. Daarna een Allgrund primer ( wit ) toepassen en hierover kunt u met een witte / lichte lakverf afwerken.
 

Remsey

  • #6
Ik heb zelf een blokhut met een hardhouten kozijn/deur omdat de hele handel scheeftrok na verloop van tijd....dus het komt voor Kees..:) Groet
 

Verfkabouter

  • #7
Bedankt voor jullie reacties! :D
Maar als ik het goed begrijp dan is het het beste om de deuren en kozijnen flink kaal te schuren. En ik heb ook zitten denken om anders de deuren blauw te maken i.p.v. wit. Ben toch bang dat het anders een flop word. Het is een flinke blokhut van 6x4 en het is geen hh. Denk vuren of grenen. Ik heb zo'n spijt dat we ooit die deuren zo bruin gemaakt hebben. Het klomt omdat er in 1 deur het weer in zat...allemaal zwarte stippeltjes die we niet weggeschuurd kregen. Terwijl we de blokhut toch al 2 x in de 6 jaar met rambo pantserbeits hebben behandeld. Valt toch tegen dan...
Maar fijn dat jullie zo meedenken met me!
Nieuwe ideeën zijn ook welkom hoor!

Groeten... :lol:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
@ Remsey: wat ik schreef: dan heeft u wel en luxe blokhut :lol:

Maar het merendeel is vuren en dit wordt vrijwel altijd gebeitst of in de olie gezet. Wil je dit dekkend gaan schilderen ( dus met lakverf) dan kunt u bij het eerste de boel geheel kaalschuren en een verfsysteem gaan opbouwen, bij het tweede is dit niet mogelijk.
 

Tiho

  • #9
Remsey schreef:
Ik heb zelf een blokhut met een hardhouten kozijn/deur omdat de hele handel scheeftrok na verloop van tijd
Zelf gedaan dus? Dan was het origineel dus ook vuren :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu