Gebarsten stucwerk repareren

Joost.niederer

  • #1
In ons huis is glad stucwerk aangebracht over een muur die in het midden een spleet heeft van ongeveer 1 cm welke met stucgaas is afgedekt. Het stucwerk is daar zo dun en broos dat het is gaan barsten. Als ik het gewoon weer dichtsmeer dan gaat het -denk ik- weer barsten, maar om nu het gaas te verwijderen en dan de hele spleet dicht te maken is ook niet netjes af te werken.

Hoe kan ik dit best repareren?

Verder zitten er wat haarscheurtjes welke ik met flexibel voegmiddel wil voegen en dan met een heel fijn schuurpapiertjes wil opschuren en dan sauzen, volgens mij moet het dan weg zijn. Probleem is dus die brede spleet met stucgaas.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is die spleet toevallig een dilatatievoeg ?
Graag een nadere omschrijving van de situatie.
 

Joost.niederer

  • #3
Sorry dat ik onduidelijk was, ik zie het natuurlijk visueel voor me maar jullie niet:).

Ik denk niet dat het een dilatatie is. Het betreft een muurtje dat eigenlijk 2 meter lang was, wij wilden het langer hebben dus de aannemer heeft er gewoon nog 2 meter naast geplaatst met die spleet ertussen. Muurtje 1 is de achterzijde van de wc en het 2e muurtje is de achterzijde van de meterkast. Beide gemaakt van gasbeton blokken. Als je met je vinger heel lichtjes tikt op de spleet hoor je dat het hol is en dat er een soort netje overheen zit met superdun stucwerk.

Is dit duidelijker???

Als ik dat gaas weghaal en de spleet vul dan krijg je natuurlijk altijd een gleuf te zien, krijg dat nooit 100% strak. De stucadoor is er gewoon met gladde stuc overheen gegaan maar dat houdt niet op die spleet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat wordt lastig om het goed te krijgen, het is een beetje vreemde constructie om een muur langer te maken met een sleuf er tussen.
Ik denk dat het beter is het stucgaas te verwijderen en de sleuf op te vullen.

Een andere mogelijkheid is een strip op de breuk te bevestigen, dat is meestal mooier dan een scheur in het zicht.
 

Coko

  • #5
Het holle geluid duidt erop dat het stucwerk los zit, dus niet op de ondergrond hecht. Het kan zijn dat de stuc op het netje is gestuct ipv erdoorheen geduwd is.
Hoe dik is de laag? sommige producten moeten minimaal 5mm dik aangebracht worden andere 10 mm.
 

Joost.niederer

  • #6
Het stucwerk zit zeker niet door het netje heen, het is een laagje van enkele mm's over het gaas heen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu