Geaard stopcontact schakelen

Jes303

  • #1
Beste medeklussers,

Ik heb het forum doorspit en flink wat gegoogled, maar ik zou toch even willen vragen of mijn aansluitschema klopt.

Ik wil een geaard WCD plaatsen en die gaan schakelen met een te plaatsen opbouwschakelaar. Mijn vraag is of de aardedraad goed loopt.



Klopt dit, of zit ik er helemaal naast?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op zich klopt dat. Let er wel op dat alle draden in buizen moeten zitten, geen draden 'bloot' over de muur!

Bovendien hangt het er van af wat je ermee wilt schakelen. Want door het tussenvoegen van een (standaard) schakelaar beperk je de maximale stroom tot die van de schakelaar. En die is meestal lager dan 16 A, meestal 10 A. En de zwarte draad is ook dunner, 1,5 mm² ipv 2,5 mm² (tenzij je speciaal een doos 100 m zwart 2,5 mm² bestelt).

Je kunt er dus geen hele zware lasten mee schakelen.
Max 10 A = max 2300 VA (Watt).

Installatiekabel bevat trouwens vaak wél een 2,5 mm² ader. Zou je voor korte stukken eruit kunnen halen. Maar dan nog moet je op zoek naar een geschiktre schakelaar (indien > 10 A). :wink:
 

Jes303

  • #3
Hoi Kees, ah dat zijn goede punten!

Ik vroeg me altijd al af eigenlijk waarom zwarte schakeldraden heel vaak 1,5mm en niet 2,5mm zijn... dat verklaart het. Ik ga even dubbelchecken of op dat stopcontact meer dan 10A / 2300 Watt aangesloten gaat worden (volgens mij niet).

Dank tot zover!
 

Roadrunner84

  • #4
Voor een geschakeld stopcontact zou ik overwegen om een dubbelpolige schakelaar te gebruiken, en dan zowel de fase en de nul te schakelen. De aarde moet uiteraard altijd aangesloten blijven!
 

Jes303

  • #5
Toevallig kwam ik op ditzelfde spoor van de tweepolige schakelaar, toen ik ging zoeken naar een schakelaar die 16A aankan. Fijn dat dit nog even bevestigd wordt, ik weet nu wat te doen!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dubbelpolig is alleen nuttig indien het stopcontact zich buiten bevindt en je d.m.v. dubbelpolig schakelen wilt voorkomen dat een onverlaat sluiting maakt tussen 0 en aarde en zo de aardlekschakelaar laat uitklappen.

En wanneer je de apparatuur die eraan aangesloten is bewust helemaal wilt kunnen afschakelen, bijv. vanwege onweer (alhoewel die contactafstand niet veel bliksemspanning tegenhoudt).

In alle andere situaties is enkelpolig afschakelen ruim voldoende!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu