Gaten te groot voor chemisch anker?

Nl1pdv

  • #1
Mag ik hier dan nog een vraag over stellen over dit topic?
Mijn gaten waren al 14mm hierin nylon pluggen. Ik ga deze nu vervangen door chemische pluggen m10.
Ik lees het allemaal maar de glazen capsules zijn 10 mm dus gat van 12 mm nodig. Mat zoals ik al aangeeft mijn gaten zijn al 14 mm. Is het verstandig toch deze 14 gaan gebruiken ? Ik moet anders nieuw capsules halen, nieuwe tap einden m12 en de gaten in de zonnekap ook groter boren naar 12mm.
Groet
Peter
 

Thck

  • #2
Hallo,
In dit topic kun je lezen dat ik vooraf een test heb gedaan met 2 gaten in één baksteen. Eén gat van 14mm en één van 12mm(zie ook de foto). Draadeind 10m. Beide draadeinden bevestigd met chemische anker.
Gebleken is na de test dat beide goed vast zaten.
Kortom de reeds aanwezige gaten bij jou van 14mm ijn voor een draadeind van 10mm wel bruikbaar.
Ik heb overigens geen buisjes gebruikt maar dat chemische spul direct in de gaten gespoten en dab het draadeind erin draaien.
Wel is het zo dat dan het gat aan de achterzijde nog dicht moet zijn (niet door de steen heen dus).
Ook moet je even opletten dat het draadeind gecentreerd blijft na plaatsing odat het mogelijk bij 14mm de neiging heeft iets te zakken zolang dat chemische spul nog niet droog is(je kunt daar even een houtje van 2mm een klein stukje onder het draadeind in het gat duwen zodat hij mooi gecentreerd blijft.
 

De Bob

  • #3
Voor grotere/te ruime gaten een spuitanker gebruiken.

De boormaten bij glazen ampuls zijn bindend, het is maar een geringe hoeveelheid afgestemd op anker en gat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Het ampul gaat het gat dus niet volledig vullen. Als je de lijm er zelf in spuit, kan je gewoon iets meer erin spuiten. Verwacht echter niet het volledige draagvermogen :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu