Gaten in spouwmuur dichtmaken, isolatie nodig?

BeeJee78

  • #1
De vorige bewoners van ons huis hebben 2 ronde gaten in de muren naar buiten gemaakt, de eerste om een mobiele airco afvoerbuis doorheen te duwen (ja echt waar) en de tweede (iets kleinere) als ventilatiekanaal in de badkamer (terwijl er mechanische ventilatie aanwezig is, maar die was dichtgemaakt).

Ik wil beide gaten dichtmetselen, maar nou vraag ik me af of er ook wat nieuwe isolatie tussen moet, of maakt zo'n kein stukje zonder isolatie niets uit?
 

Bert pit

  • #2
Isolatie heeft tot doel om de lucht tussen de wanden niet te laten bewegen. Als er een klein gat in de isolatie zit heeft dat nauwelijks gevolgen. Maar als je toch aan de slag gaat neem dan het zekere voor het onzekere en stop er wat isolatiemateriaal in, kleine moeite.

Ook kunnen er omstandigheden zijn waarin het toch de voorkeur heeft om het sowieso te isoleren: extreem lage temperaturen. En als er nu bijvoorbeeld een metalen buis tussen de binnen en buitenmuur zit, haal deze dan weg. Je voorkomt hiermee een koudebrug tussen de binnen en buitenmuur en een kans op condens op die plek.
 

BeeJee78

  • #3
Top, dank voor het duidelijke antwoord!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu