Gat dampkapafvoer dichten: to PUR or not to PUR ?

Ned

  • #1
Ik heb een nieuwe dampkap aangesloten en daarvoor een nieuw gat door de muur met spouw moeten maken. Voor de afvoer werd een flexibele INOX-buis gebruikt met diameter 150mm. Het gat is 160mm.
2 vragen:
1) ik zou de opening tussen de flexibele afvoerbuis en de muur willen opvullen owv tocht en om die op die manier een beetje te isoleren. Mijn idee was om dit met PUR te doen (is zo makkelijk), maar volgens de bouwmarkt zou PUR de flexibele buis in elkaar duwen... Ook met low expansion PUR zou dit het geval zijn: klopt dat ? Hoe dit ik dit dan het best zodat het gat toch netjes is afgesloten ? (en bovendien moet ik dan nog het rooster kunnen bevestigen:zie punt 2)
2) Aan de buitenzijde zit een INOX-rooster met een "stuk buis" aan, waarop ik de flexbuis met een spanring heb bevestigd zodat die lekker vast zit. Echter, de gaten om het rooster te bevestigen zitten te dicht bij het gat waardoor - als ik gaten zou boren om de rooster te bevestigen - de facadesteen zou afbreken. Ik zou een groter rooster kunnen aanschaffen, maar die heeft dan geen "stuk buis" waaraan ik de buis kan bevestigen... waardoor dan de buis "los" zit in de muur ?

Graag advies
alvast bedankt,
Ned
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats eens een foto.

PUR wordt vaak voor dit soort dingen gebruikt. Het is wel handig te weten dat het niet luchtdicht is. Als de kier niet al te groot is, kan je over de pur afkitten.
 

Ned

  • #3
Bedankt voor je reactie, Ijkenhout.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd. Ik had wel verwacht dat de PUR na expansie luchtdicht zou afsluiten - heb dit in het oude dampkap-afvoergat gebruikt en lijkt me tochtdicht.

mvg,
Ned

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bedankt voor de foto's.

Dat soort roosters vastzetten is altijd lastig. Zelfs al zou het gat rond geboord zijn, dan nog hebben de schroeven weinig houvast. Vastkitten wil je meestal ook liever niet. Ik heb hier geen oplossing voor. Misschien iemand anders?

Aan de buitenkant hoeft het niet geisoleerd te worden. Aan de binnenkant vaak wel. Is de bedoeling om het in die koof te isoleren? Daar kan je een glas- of steenwol in stoppen.
 

Ned

  • #5
Thanks IJkenhout.

Zijn er andere en betere roosters voor ?

Het idee was om zo ver mogelijk aan de buitenkant te isoleren omdat vandaaruit de tocht/koude binnen komt ? Aan de binnenkant isoleren zou een alternatief kunnen zijn, hoewel daar ondertussen nog moeilijk bij te geraken is (hoog en smal tussen keukenkast en muur).

Heeft iemand ervaring met low expansion PUR en zulke flexibele buizen - cfr bij elkaar duwen van de buis of niet ? (is van Re..on)

Ned
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu