Gasverbruik waakvlam 1.2 m3/dag

SanderG

  • #1
We zijn sinds kort verhuisd naar een huurwoning en het hoge gasverbruik viel direct op.

Na wat metingen en omrekenen zijn we op het volgende uitgekomen:

- Badgeiser Fasto Spaargeiser, verbruik op waakvlam ca. 400 liter/dag
- CV-ketel Burham Europa Profit-C (1993), ca. 1.2 m3/dag

Voor mijn gevoel is dit veel te hoog. De verhuurder is het daarmee wel eens maar vindt de ketel nog te jong om te vervangen. De gasleiding is gecontroleerd en daar zit het probleem niet in. De gasregelaar van de cv is teruggezet van "18" naar "7" en deze zou nog naar "4" moeten kunnen volgens de monteur. Dit heeft echter niet noemenswaardig geholpen.

Vragen:
- Wat is een normaal gasverbruik voor waakvlam van cv en badgeiser? Volgens Nuon bespaar je 90 m3 per jaar als je de waakvlam uit doet als je langer dan 5 dagen weggaat.
- Als ik de gastoevoer sluit, moet ik dan ook de stekker van de cv uit het stopcontact halen of juist niet?

Als ik niet genoeg info heb gegeven, laat het me even weten.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
De cv ketel kunt u zomers uit doen.

De stekker eruit scheelt ook weer minimaal 35 watt.

De gasdrukregelaar heeft geen invloed op de waakvlam,alleen op de hoofdbrander.
 

SanderG

  • #3
Bedankt voor het antwoord.

Drie nieuwe vragen :)

1. Heeft het 'stekker eruit' geen invloed op de pomp (gerucht: deze roest vast als hij te lang stil staat)?

2. Is er iets te doen aan waakvlamverbruik?

3. Wat zou normaal waakvlamverbruik zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou overleggen met de verhuurder om een gedeelte van een nieuwe hr ketel via de huur te verrekenen.
Stel dat een nieuwe ketel plus aanleg € 3.000 kost, de helft van de aanschaf en aanleg via de huur verrekenen over 15 jaar (naar schatting de afschrijving van de ketel), door de besparing in energiekosten hebt u dat zo terug verdiend.
Door de aanleg van de nieuwe installatie stijgt de waarde van de woning, dat is dus voordeel voor de verhuurder, de vermindering van de stookkosten is uw voordeel.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Beste SanderG,

Toen ik nog alleen woonde en regelmatig een langdurig buitenshuis was, verbruikte de waakvlam van een Fasto HR combiketel 3 a 4 m3 per week. Dit is dus beduidend minder dan de ruim 1 m3 per dag jij stelt. De ketel had ook bouwjaar 1993, type weet ik niet meer. (inmiddels verhuisd.).

Deze ketel was moeilijk aan te krijgen dus de waakvlam liet ik aan.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn.
 

Vollenhove

  • #6
Het gasverbruik van een goed afgestelde waakvlambrander ligt tussen 100 en 250 m3 per jaar.

Mvg Vollenhove
 

Ketelpak

  • #7
Hallo Vollenhove


Ik zal als ik u was, de woningbouw vragen of ze de gasleidingen willen afpersen.

Misschien heeft u ergens een kleine lekkage.


gr
 

Vollenhove

  • #8
Beste Ketelpak,

Volgens mij is dit bericht bestemd voor de TS, en niet voor mij.

Mvg Vollenhove
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu