Gasverbruik te hoog?

Emo

  • #1
Ik heb gemiddeld een gasverbruik van 2000 m3 per jaar, (week 4van jan.2015 was het gebruik 85 m3)
Gelet op de gem. dagtemp. en mijn stookgedrag lijkt het meer dan gebruikelijk.

Onze situatie: 2 personen, overdag thuis,
geschakelde woning (bj.1977) - 3 verdiepingen - ca. 70 m2 woonopp.; ligging Oost-West aan de rand van het dorp.

dubbele beglazing, recentelijk kruipruimte geisoleerd en de spouwmuur nog extra opgevuld, op de zolder ook glaswoldeken aangebracht.

stookgedrag: we letten op deuren dicht,etc. de kamerthermostaat niet boven de 19,5 graden en sávonds naar beneden. (HR-ketel sinds 1995 staatop de zolder- vlg. servicedienst nog goed).

Graag suggesties, indien verbruik in mijn situatie te hoog is.
 

Bernhard

  • #2
Het rendement van een CV-installatie is wordt bepaald door:
- het rendement van de ketel
- het bewoners gedrag, bv lage instelling thermostaat en nachtverlaging
- het installatie rendement.
Het ketel rendement is meestal in orde.
Het bewoners gedrag bepaal je zelf.
Het installatie rendement wordt bepaald door de werking van de radiatoren. Bij grote radiatoren kan met een lage watertemperatuur gestookt worden. Stoken met een lage watertemperatuur geeft een hoger rendement. Met kleine radiatoren is de watertemperatuur hoog en dat is nadelig voor het gasverbruik. Te weinig water over een radiator, vooral die in de kamer met de thermostaat, zorgt dat die radiator weer een te kleine capaciteit heeft. En dan wordt automatisch met een te hoge watertemperatuur gestookt. De regeling van een ketel heeft geen sensoren die te kleine radiatoren of onvoldoende flow over de radiator kan meten. De kamer thermostaat zal bij zo'n afwijking langer warmte vragen. De ketel gaat dan langer branden en daardoor wordt de watertemperatuur hoger. Met het inregelen van de flow over de radiatoren kan 20 tot 40% gas worden bespaart. mvgr bernhard
 

Monteur Bert

  • #3
En ook belangrijk: woning isolatie!
Wel de woning ventileren maar niet overdadig.
Douchen en baden zijn extra verbruikers.

En anders gezegd: zorg dat de ketel met de kamerthermostaat in de woonkamer zo kort mogelijk aan is door optimaal werkende radiatoren. Eventueel nachtverlaging toepassen.
In het overige deel van de woning knijp je de radiatoren zoveel als redelijk mogelijk. Veel meer kun je niet doen.
Overigens is het verbruik toch niet alarmerend, het was wel koud.. succes, Bert.
 

Pigion

  • #4
Op afstand is het zeer moeilijk een advies te geven.
Ik proef dat u van de oudere generatie is. Op oudere leeftijd heb je meer behoefte aan warmte en ga je onwillekeurig toch iets hoger stoken.
Om de situatie beter te kunnen beoordelen, moet u meer vertellen over het huis en stookgedrag.
- Wordt overal gestookt?
- Staat er voldoende radiatorcapaciteit in de kamer?
- Is er bij- of aangebouwd?
- Welke vloerisolatie??
- Wat is er precies gedaan aan de spouwmuurisolatie. Als daar b.v. vroeger al eens UF schuim is ingebracht, dan is dat na 10 jaar voor 90% weg, doch er blijven bokken zitten.
- Hoe is er "bijgevuld"?
Als dat allemaal 100% is, kan worden overwogen extra radiatorcapaciteit te installeren.
Ik heb zelf veel ervaring met het terugdringen van het verbruik van 5000 M3 naar 2000 M3 bij meer comfort in een vrijstaand huis van 1977, heeft wel een paar centen gekost....en ik ben nog steeds bezig het verbruik verder naar beneden te brengen, doel 1200 M3, overdag 19 C, 's-avonds 21 C.
Het gasverbruik van 2000 m3 is niet laag, echter ook niet exorbitant voor bouw 1977. Er is echter altijd ruimte voor verbetering. Laat ook eens iemand kijken met verstand van zaken.
Pigion
 

Emo

  • #5
Dank voor de snelle reactie.

Met het inregelen van de flow over de radiatoren heb ik géén ervaring; is hiermee bedoeld het waterzijdig inregelen (meten van temperatuurverval per radiator)?

Op de 1e verdieping worden de badkamer en 2 van de 4 kamers verwarmd.(minder open zetten van radiatoren?)
De begane grond wordt in het geheel verwarmd: de u-vormige woonkamer met open keuken-58 m2-, die de hal omsluit -12 m2;(totaal grondopp. 11m x 6,5m); daarnaast bevindt zich nog een bijkeuken van 13 m2.

nav de vragen Pigion
- niet aangebouwd
- de spouw van ca 8cm was maar gedeeltelijk gevuld en er is volgespoten met Isowol
- de onderzijde van de vloer van begane grond is PUR-schuim aangebracht(kruipruimte);op de vloer ligt parket. bovenverdieping belegd met tapijt en ondertapijt.
- het probleem wellicht bij de radiatoren in het woonvertrek:
Inhoud van 58m2 is 155 m3, met een factor van 75 is het benodigd vermogen 11350 Watt voor de woonkamer ?
Er zijn 2 paneelradiatoren-type 22- in de zithoek (400*400 en 700*700) en achter een paneelrad. -type 22-(600*800) en een ledenradiator(400h*150d*2300lang=52 leden).

Ik heb sterk de indruk dat het totaal vermogen van de radiatoren te laag is.

Emo
 

Ceeshobby

  • #6
Wanneer heb je de isolatie aan gebracht.
Je verbruik moet je over het hele jaar bekijken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Zo is dat. Iedere week log ik hier in . Noteer ieder zondagavond de stand van de gasmeter, gewoon ouderwets in een boekje. Volgens mij de enigste manier om een goed beeld van het gasgebruik te krijgen.
 

Emo

  • #8
In mijn vorige bericht noemde ik 2 radiatoren in de zithoek, per abuis een foutje gemaakt, afmeting moet zijn: 400h*1400lang en 700*700.

de extra isolatie (spouw en kruipruimte, zolder) zijn eind 2012 aangebracht; de dubbele beglazing vanaf de oplevering van het huis.

gasverbruik wordt door mij iedere week genoteerd en vergeleken met " Stooktabel Twente": week 4 met een verbruik van 85 m3 gas is vergelijkbaar met 2000m3 per jaar
(de tabel geeft per week, o.b.v. de gem. buitentemp. per regio, het streefverbruik per week weer en geschat jaarverbruik hierbij).

Emo
 

Ceeshobby

  • #9
Krijg je de boel wel goed warm. Hoe lang duurt het om van nachttemperatuur naar dagtemperatuur te gaan. Als het warm is, blijven de radiatoren bloedheet of koelen ze langzaam af. Wat is het merk en type van je ketel?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Let op, de wind wordt niet in dat soort tabellen verwerkt.
Zitten er veel kieren in je huis?
Dit is te distilleren, loop je uit de pas als er een paar dagen in die week veel wind waait.
Je kan isoleren wat je wil maar daar is niet tegen te stoken. Kierdicht bouwen was in 1977 geen hot item.
 

Pigion

  • #11
Aangezien boven maar 2 kamers worden verwarmd, vind ik het gasverbruik iets aan de hoge kant. Wat is de temperatuur in deze slaapkamers?
Aan de andere zijde is het verwarmde opp. beneden royaal, de ingestelde temperatuur echter niet echt hoog.
Misschien is het verbruik "normaal" voor de situatie. Toch heeft het zin eens te kijken naar het inregelen van de installatie.
Pigion
 

Emo

  • #12
Wat uit uw suggesties is op te maken, t.a.v. een hoog verbruik, is een mogelijk oorzaak bij de radiatoren, cq. de gehele installatie.
( de overige factoren, zoals stookgedrag, kieren, isolatie, lijken in orde).

Het enige wat aan het systeem veranderd is, sinds de bouw, is het vervangen van de ketel door een HR combi-ketel van Nefit (ca. 15 jaar geleden) en 4 jaar terug, een nieuwe kamerthermostaat (zeer eenv. Honeywell model)

Het aantal en vermogen van de radiatoren is hetzelfde als de situatie sinds de bouw; als dit aangepast moet worden, dan is het sinds de oplevering niet goed geweest. wat het benodigd en geleverde capaciteit van de radiatoren is, blijft een vraag.

Ik heb nu een vraag uitgezet bij "vakman in de regio" om te kijken naar de capaciteit en het inregelen. Hopelijk krijg ik hier reactie op.

Dank voor de opmerkingen, tot heden.
Emo
 

Monteur Bert

  • #13
Monteur Bert schreef:
En anders gezegd: zorg dat de ketel met de kamerthermostaat in de woonkamer zo kort mogelijk aan is door optimaal werkende radiatoren. Eventueel nachtverlaging toepassen.
In het overige deel van de woning knijp je de radiatoren zoveel als redelijk mogelijk. Veel meer kun je niet doen.
Overigens is het verbruik toch niet alarmerend, het was wel koud.. succes, Bert.
Als in genoemde situatie de kamer wel op temperatuur komt is (dus ook bij strenge vorst) de kamer- radiatoren capaciteit goed.
Is daarbij een hoge watertemperatuur benodigd (85 gr.) dan zou je die temperatuur wat naar beneden kunnen krijgen door extra radiatoren in de kamer te plaatsen.
Dat zou het rendement van de ketel wat kunnen verbeteren.
Dat zou het enige voordeel en winst kunnen zijn maar heb daar niet teveel verwachting van.
Succes, Bert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu