Gashaard ploft

Pim555

  • #1
Beste klussers,

Wij hebben een gashaard die aangesloten is op een rookkanaal van 20 cm (zat vroeger echte open haard in het huis). Nu wil het geval dat na een half uurtje branden, de gashaard vlammen elke keer een seconde of wat doven en dan hoor je vervolgens een korte plof. Wat kan dit zijn?

Mvg,
Pim.
 

Hrv1972

  • #2
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat je een probleem hebt met de trek van de schoorsteen, of met de aanvoer van frisse lucht (zuurstof)

Als er een open haard in zat, heb je meestal geen extra ventilatie vanuit bijvoorbeeld de kruipruimte, of direkt vanaf buiten. Bij een gashaard, of allesbrander heb je meestal extra aanvoer nodig van zuurstof. Dus bijvoorbeeld via een rooster naar de (goed geventileerde!) kruipruimte.

Ik zou er een installateur naar laten kijken. Wellicht is de situatie die is ontstaan gevaarlijk genoeg om een zuurstofgebrek te laten ontstaan. Ook in de woonkamer dus!
 

Ketelman

  • #3
Hrv heeft gelijk, lijkt op een trek probleem.
In principe stikt de vlam bijna in zijn eigen verbrandingsgassen als er geen trek is of onvoldoende lucht toevoer.

Kan best een linke situatie zijn, een slecht brandende haard kan ook zorgen voor verbrandingsgassen in de woonkamer met kans op koolmonoxide vorming... vakman bijhalen dus.

Misschien is het vegen van de schoorsteen voldoende maar laat dat die vakman beoordelen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
In elk geval even een koolmonixide melder kopen en plaatsen.

Liever iets geld daaraan uitgeven, dan straks (hier) niet meer kunnen vertellen hoe het afliep...
Zou toch jammer zijn voor het forum! :wink:
 

Chathanky

  • #5
Als er te weinig zuurstof is zie je het in iedergeval aan de kleur van de vlam zien, als je geen sfeerhaard hebt, want die hebben sowieso een gele vlam.
 

Pim555

  • #6
Bedankt voor de reakties.