Gashaard ploft

Pim555

  • #1
Beste klussers,

Wij hebben een gashaard die aangesloten is op een rookkanaal van 20 cm (zat vroeger echte open haard in het huis). Nu wil het geval dat na een half uurtje branden, de gashaard vlammen elke keer een seconde of wat doven en dan hoor je vervolgens een korte plof. Wat kan dit zijn?

Mvg,
Pim.
 

Hrv1972

  • #2
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat je een probleem hebt met de trek van de schoorsteen, of met de aanvoer van frisse lucht (zuurstof)

Als er een open haard in zat, heb je meestal geen extra ventilatie vanuit bijvoorbeeld de kruipruimte, of direkt vanaf buiten. Bij een gashaard, of allesbrander heb je meestal extra aanvoer nodig van zuurstof. Dus bijvoorbeeld via een rooster naar de (goed geventileerde!) kruipruimte.

Ik zou er een installateur naar laten kijken. Wellicht is de situatie die is ontstaan gevaarlijk genoeg om een zuurstofgebrek te laten ontstaan. Ook in de woonkamer dus!
 

Ketelman

  • #3
Hrv heeft gelijk, lijkt op een trek probleem.
In principe stikt de vlam bijna in zijn eigen verbrandingsgassen als er geen trek is of onvoldoende lucht toevoer.

Kan best een linke situatie zijn, een slecht brandende haard kan ook zorgen voor verbrandingsgassen in de woonkamer met kans op koolmonoxide vorming... vakman bijhalen dus.

Misschien is het vegen van de schoorsteen voldoende maar laat dat die vakman beoordelen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
In elk geval even een koolmonixide melder kopen en plaatsen.

Liever iets geld daaraan uitgeven, dan straks (hier) niet meer kunnen vertellen hoe het afliep...
Zou toch jammer zijn voor het forum! :wink:
 

Chathanky

  • #5
Als er te weinig zuurstof is zie je het in iedergeval aan de kleur van de vlam zien, als je geen sfeerhaard hebt, want die hebben sowieso een gele vlam.
 

Pim555

  • #6
Bedankt voor de reakties.

De schoorsteen is recentelijk schoongemaakt. Gashaard netjes uit- en daarna weer ingebouwd. Het ploffen trad voor het vegen en nu dus nog steeds op.

Zuurstof aanvoer lijkt me ook geen probleem want als ik een ventilatierooster in een nabijgelegen raam openzet dan doet ie het nog steeds.

@Chathanky,

Wat voor kleur moeten de vlammen zijn. Nu zijn ze in het begin vnl blauw en na een tijdje worden ze bovenin wat geel.

Mvg,
Pim.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Chathanky is nu niet op het forum maar hij had wel gelijk dat je het aan de kleur van de vlam kunt zien.
De vlam hoort altijd mooi blauw te branden, er is bij u toch een probleem met de verbranding of de trek. Dat een schoorsteen pas geveegd is, wil niet zeggen dat hij altijd goed trekt.

Wanneer u zegt dat het niet in de zuurstofvoorziening kan liggen is of de trek niet goed of de kachel is niet schoon of ontregeld.
Het kan ook nog dat het schoorsteenkanaal aan de wijde kant is, een houtkachel vraagt een ander schoorsteenkanaal dan een gaskachel.
 

Gerrit

  • #8
M.i. lijkt het op een verstopping in de haard, waardoor onvoldoende lucht wordt toegelaten.
 

Chathanky

  • #9
De toppen van de vlammen mogen bij vol vermogen geel zijn, als het grootste deel blauw van kleur is en blijft ook als hij plotseling zoals je beschrijft minder wordt is er genoeg zuurstof aanwezig.

Andere oorzaken kunnen oa. zijn: valwind, een maximaalopnemer die het einde nadert, een vuil contact van de termokoppel, of je termokoppel zelf.

Bij goed onderhoud worden deze zaken gecontroleerd. (wil niet zeggen dat dit tussen de onderhoudsbeurten niet defect kan gaan).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu