Fundering voor zware pergola

Herbiek

  • #1
Hallo klussers,

Wij gaan een simpele maar zware pergola constructie opzetten in onze tuin. Het gaat om 4 Douglas palen van 15 bij 15 cm en ongeveer 2,3m hoog in 1 lijn met daar bovenop een 6 meter lange Douglas ligger die ook 15 bij 15 cm is.

Ik ga met liplassen werken en houtdraadbouten.Omdat ik een strakke afwerking wil gebruik ik geen schoren.De pergola zal niet anders belast worden dan een blauw regen (die in de loop van de jaren natuurlijk wel steeds groter wordt) en het eigen gewicht van de pergola.

We zitten hier op zandgrond en op 30 cm diepte ziet een knetter harde zand/grind laag (die we bij de aanleg van de tuin al een keer tegengekomen zijn).

Ik wil het liefst kant en klare beton poeren met draadeinde gebruiken waarbij ik het hout vrij houd van de grond (zodat deze langer meegaan).

De pergola zal door de liplassen waarschijnlijk niet wegzakken in de richting van de palen (zijdelings), maar vraag mij af of de poeren genoeg massa/stevigheid in de grond hebben om de constructie rechtop te houden als deze naar voren of achter wil vallen?

Met een soortelijke massa van Douglas van 570kg/m3 kom ik uit op een gewicht van 195kg dat boven de grond staat. Ik zou 4 poeren van 45kg per stuk kunnen gebruiken.

Wie heeft hier ervaring mee of tips voor mij?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je moet een soort momentvaste verbinding maken aan de onderkant. Hoe had je dat in gedachte?
 

Herbiek

  • #3
Bij de standaard poeren die verkocht worden, kun je een draadeind van M16 in draaien. Die dingen zijn er ook met een vast gelaste vierkante plaat er boven op, waar je 4 houtdraad bouten in de onderkant van de paal kunt draaien. Er zijn ook varianten waarbij er een U vormige flens op die draadeinden zit zodat je deze aan weerszijde van de paal kunt inschroeven, maar die vind ik minder fraai.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Geen van allen zijn ze momentvast. Bij een stevige storm gaat de pergola scheef staan.
 

Herbiek

  • #5
Hebben jullie voorbeelden van constructies die wel momentvast zijn dan?

Helpt het als ik de standaard poer aan twee zijden (de kanten waarop de constructie wil omvallen) nog verstevig/verzwaar met beton?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
 

Erwin_83

  • #7
De poeren zijn voor een belasting recht naar beneden en niet zijdelings. Je zou dan een andere ontwerp pergola moeten maken. Bijvoorbeeld een vierkant, rechthoek of L vorm en dan schoren in de hoeken.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Of de palen lang houden, en diep in de grond plaatsen. 2/3 boven de grond, 1/3 in de grond. En waarom liplassen? Douglas is prima leverbaar in lengtes groter dan 8 meter. Vorig jaar nog een balk van 20x20x680 op zijn plek gelegd. Die was pas zwaar...
 

Herbiek

  • #9
Iets verteld mij dat het loslaten van het idee met een poer en een langere paal de grond in laten zakken dit ook niet oplost?

Nog even voor de duidelijkheid: de middelste twee palen komen precies links en rechts naast het stoepje met klinkers. De buitenste twee links en rechts daar van allemaal in 1 lijn, parallel aan het zwarte hek.



Heb nog zitten denken of ik een bevestiging kan maken aan de zwarte paal links van het stoepje omdat die zo'n beetje ter hoogte staat van de pergola paal die links naast het stoepje komt. Maar of het zwarte hek daar beter van wordt?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Herbiek schreef:
Iets verteld mij dat het loslaten van het idee met een poer en een langere paal de grond in laten zakken dit ook niet oplost?
Geen idee wat dat "iets" is. Verdiep je maar eens in de materie, en google op "momentvast" en "inklemming".
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Met een poer kan je best een momentvaste verbinding maken, maar hij wordt wel "wat" groter.

Je wil het graag strak houden. Misschien kan je iets bedenken waarbij de pergola wel stabiel is (in twee richtingen) maar toch ook strak. Een voorbeeld is door de schoren uit te voeren met een RVS stang.
 

Herbiek

  • #12
Als ik de palen nou een meter langer neem en die zonder poer de grond in graaf blijft dit wel allemaal overeind staan?

Zie net dat er ook betonpoeren zijn van 15 bij 15 met een hoogte van 60 cm.

Misschien kom ik niet eens zo diep vanwege de vele stenen en harde grondlaag.

Andere suggestie is om de dwarsbalk te vervangen voor 2 douglas planken aan weerszijde van de bovenkant van de verticale palen. Dan komt het zwaartepunt van het geheel een stuk lager te liggen?
 

Herbiek

  • #13
Walker schreef:
Of de palen lang houden, en diep in de grond plaatsen. 2/3 boven de grond, 1/3 in de grond. En waarom liplassen? Douglas is prima leverbaar in lengtes groter dan 8 meter. Vorig jaar nog een balk van 20x20x680 op zijn plek gelegd. Die was pas zwaar...
Ik weet dat lange lengtes te verkrijgen zijn. Zoals ik al schreef wil ik de balk bovenop in 1 lengte maken van 6 meter. De liplassen zijn de bevestiging van de verticale palen op de horizontale paal. Met een liplas hoop ik die verbinding stijf genoeg te maken zodat deze niet zijdelings scheef gaat hangen.

De palen steek ik liever niet zomaar de grond in, dan moet ik over 10 jaar weer opnieuw beginnen omdat het hout dan weggerot is?
 

Herbiek

  • #14
Ben net een poer tegen gekomen die geschikt is voor schutting palen, die over het algemeen nog veel meer zijdelingse druk te verwerken krijgen als een pergola. Als je Googled op "Betonpoer 15x15 voor schuttingpalen" kom je hem vast tegen. Gaat om een poer met 2 draadeinden, waar de paal boven op gelijmd word.

Lost dit het probleem met "momentvast" op? Denk dat ik deze poeren dan onder in het gat ook nog vastzet met beton.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
Nee. Alles wat met bouten en moeren vastzit is niet momentvast.

Nogmaals, wat jij zoekt is dit:



Gewoon rechtstreeks (diep) in de grond.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Ze worden voor schuttingen gebruikt, dus ze kunnen vast wel wat hebben. Een pergola krijgt veel minder windbelasting. Al kan dat inclusief begroeiing ook aardig oplopen. Rekenkundig zal deze oplossing niet kloppen denk ik.

Als je het echt niet ziet zitten om de palen rechtstreeks in de grond te zetten, kan je het best proberen hiermee. Kies wel een poer die bedoeld is voor de afmeting paal. En het lijmen van de stekken in de palen wordt ook nog een uitdaging.

 

Herbiek

  • #17
Heb inmiddels nog twee andere oplossingen gevonden waarbij de paal beschermd wordt tegen rotten, als ik ongeveer een derde van de paal de grond in steek.

De eerste is een soort sok op basis van een krimpkous en bitumen oplossing die je met een brander om de paal krimpt iets hoger als het maaiveld. Grootse stuk zit dus onder de grond. waarbij ze er van uit gaan dat het stuk dieper onder de grond langer meegaat omdat daar geen/minder zuurstof komt dat de paalrot veroorzaakt. Ze verkopen sokken voor verschillende paal diameters. De vierkante paal moet je na het branden nog met een roller aandrukken zodat de bitumen aan alle zijden goed hecht. Onderkant van de paal blijft dus onbeschermd.

Een andere oplossing is een vloeibare rubbercoating die je een aantal keer met kwast of roller aanbrengt zodat een 2 mm dikke rubberachtige laag ontstaat die de paal beschermt tegen paalrot. Ook dit spul zou je iets tot boven het maaiveld moeten aanbrengen. Heb dit spul gevonden van 2 merken. Wel prijzig, ik denk met 4 palen ongeveer 5 liter nodig te hebben en dat kost iets meer als 100 euro.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Het gaat in principe alleen om het deel waar de paal grond in gaat. Met coating zal het ietsje langer duren voordat het gaat rotten.. Maar het belangrijkst is dat je een houtsoort kiest wat lang mee gaat buiten. Ik denk dat het met douglas wel goed moet gaan.
 

Herbiek

  • #19
Heb het idee dat de afsluiting tegen paalrot komt door het grondwater, maar dat zit hier op meer als 9 meter diepte dus de paal zal hooguit in vochtige grond staan. Wellicht dat op een diepte van meer als een halve meter ook al zo weinig zuurstof komt dat de schimmels die paalrot veroorzaken ook nauwelijks meer actief zijn?

Jullie zeggen dat als ik de paal voor een derde de grond in laat zakken dat beton storten rond het gat ook niet zo veel zin meer heeft? Mits ik de aarde rond de paal goed verdicht (met veel water spoelen, laagje voor laagje).
 

Herbiek

  • #20
Gelukt met PoleSaver beschermsok en ongeveer 1 meter diep de grond ingegraven (1 paal is zelfs 1,20 lang geworden) Even nog een foto van hoe het geworden is:


Heb bij het uitgraven van het gat een handgrondboor gebruikt, een tuinschep en een bollenpoter om de aarde naar boven te halen. Heb er bij op de grond gelegen en tot mijn oksels in het gat geweest. Gat heb ik zo klein mogelijk gehouden. Daarna bij het vullen goed inwatergen zodat het zand zo snel mogelijk inklinkte.

Geheel staat erg stevig en ik er gerust met 2 man tegen aan gaan staan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu