Fundering voor draaipoort

Jja

  • #1
Hoe groot moet de fundering van een zuil worden waaraan een stalen poort van 3m breed komt te hangen?
De poort weegt ongeveer 200kg.
De grondsoort is klei van minimaal 1m dikte.

Ik wil een ankerset in de fundering laten storten, hoe groot moet deze zijn zodat er geen andere bewapening nodig is?
 

Chuckles

  • #2
Ik schud even een sterkteberekening uit mijn mouw :wink: maare serieus ik denk dat je hiervoor een bouwkundige in de arm moet nemen die wat kan googelen (goochelen, anders is het google gebruiken. Dit om verwarring te voorkomen, mod.) met getallen. Misschien kan de leverancier van de poort wat meer vertellen daarover.
Ik kan je alleen maar zeggen dat je zuil moet aanleggen op vorstvrije diepte en dan ga je behoorlijk in die klei moeten graven.

succes
 

Ralph

  • #3
Mwah...... ik zie het iets zonniger, namelijk gewoon 80cm diep een gewapend fundamentje storten 1 mtr vanaf het draaipunt in een kruisvorm.
 

Jja

  • #4
Kan ik het gat dan tot 20cm beneden peil volstorten met beton, of wordt het dan te zwaar?
 

Ralph

  • #5
Dat kan ook wel ja, maar kost beduidend meer beton. Je kan ook een pijler gewapend en met draad einden omhoog storten waar je je poort op monteerd. Maar gewoon vol kwakken is wel de makkelijkste en snelste oplossing ben ik met je eens :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu