Fundering tuinhuis met luifel

KennyB

  • #1
Hallo,

Graag wil ik advies vragen over hoe ik het beste de fundering kan maken voor een zelfbouw tuinhuis met luifel.

Komende zomer willen wij starten met de bouw van ons tuinhuis.

Het tuinhuis zal doormiddel van houtskeletbouw gebouwd worden. Zie foto voor een voorbeeld.




Het tuinhuis komt op het terras wat nog aangelegd moet worden. Dit terras bestaat uit keramische tegels van 2cm dik.

Voor de fundering heb ik het volgende in gedachten:

1) palen op draadeind die zijn verwerkt in betonpoeren voor de steun.
2) Het terras in de chape leggen en alleen de draadeinde eruit laten steken.

Zie schets:



Vraag 1: Is dit een goede fundering? Of welke (betere) alternatieve zijn er? Twijfel zelf nog over betonplaat.

Vraag 2: Ik twijfel om de draadeinde achteraf te boren als het terras ligt en dan te borgen met chemische ankers. Hierdoor kun je het terras makkelijker leggen en ben je iets flexibere achteraf met uitzetten. Is dit handig? of toch beter meteen meestorten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Mvg,

Kenny
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat voor grondsoort? Hoe zijn vergelijkbare bouwwerken in de buurt gebouwd?
 

KennyB

  • #3
Het betreft zand/lössgrond. Ik heb geen voorbeelden van vergelijkbare bouwwerken in de buurt helaas.

Grt,
 

KennyB

  • #5
Ik neem aan dat je dan adviseert om de tussen de vorstrand een plaat van 15cm te voorzien?

Is dit niet een beetje overdreven voor een overkapping met een binnengedeelte?

Grt,
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het beste is niet gelijk aan het goedkoopste.

Een plaat met vorstrand is een kwalitatief prima oplossing. waarbij geen zettingsverschillen etc. optreden (met een goede ondergrond zoals zand)

poertjes kan waarschijnlijk ook wel maar deze staan los van elkaar met tegels er tussen. je hebt dan meer kas op zakkingen
 

KennyB

  • #7
Dankje voor de advies.
Ik ben opzich een voorstander van een betonplaat. Echter lijkt me de combinatie betonplaat en keramische tegels moeilijk aangezien ik dan de tegels moet gaan lijmen? Dit in tegenstelling met de drainage mortel dit ik eigenlijk wil gebruiken,
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Met loss heb ik geen ervaring, als dat net zo stabiel is als zand moeten poeren zeker ook kunnen. Desnoods eerst aantrillen.

Bij een vorstrand hoeft de betonplaat ertussen maar 10cm dik te zijn, voor zo'n klein bouwwerk.
 

Koen 1975

  • #9
Ik zou de laatste optie die je noemt niet zo uitvoeren (door je terras heen boren). Als je bestrating ooit gaat zakken heb je een onmogelijke klus om alles weer recht te krijgen.
Ik heb voor eenzelfde type schuur net de fundering geplaatst, hardhout paaltjes 1.5 m de grond in en een hardhouten funderingsbalk 5x20 erlangs schroeven. Zie foto. Dan alleen voor de steunpilaar nog een betonpoer storten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu