Fundering + betonvloer storten

JohanVat

  • #1
Goedemorgen beste mensen,

Mijn naam is Johan Vat, helemaal nieuw hier en geen ervaren klusser, maar ik hou er wel van om zelf zoveel mogelijk te doen.

Binnenkort willen we beginnen aan een schuurtje / garage met een betonvloertje. Omdat we ook een stukje op willen metselen komt er ook een (kleine) fundering in.
Mijn vraag is eigenlijk: Moet ik me aan minimale afmetingen houden wat betreft de fundering? Er komt een randje stenen van 50 cm op (gewoon enkelsteens), de rest is houtwerk.
De schuur heeft een afmeting van 7.70 x 3.00 meter.
Moet ik dan per se 60cm diep en 50cm breed beton storten? Lijkt mij erg groot voor zo'n randje.
Maar 't is ook niet leuk als alles straks verzakt.

Hoe dik moet de betonvloer minimaal zijn? Er komt geen auto in te staan. Een paar fietsen, wat kasten etc. Geen zware belasting...

Ik hoor graag wat reacties van ervaren klussers!
Als jullie nog meer info willen roep je maar.

Groet,
Johan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan een vorstrandfundering maken.

Voor het vloergedeelte is 8cm dikte al voldoende.
 

JohanVat

  • #3
Beste IJkenhout,

Bedankt voor je reactie!

De vorstrandfundering moet dan nog wel 60 cm diep ivm de vorstgrens? En je bedoelt dat deze dan smaller kan dan een 'gewone' fundering?

Mooi dat 8cm al genoeg is. Ik zat zelf met 15cm in m'n hoofd, dat scheelt bijna de helft! :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een vorstrand is inderdaad smaller dan een strokenfundering. De vorstgrens halen we met de klimaatverandering toch niet meer ;) Is bovendien voor een (symmetrisch) schuurtje niet erg belangrijk.
 

JohanVat

  • #5
Kijk eens aan, bedankt voor de snelle reactie!

Nog één vraagje, dan weet ik denk ik voldoende :wink:
In het vloertje wilde ik sowieso wapening doen, moet er ook wapening in de vorstrand?

Johan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ja, een netje Ø8-150 is normaal voldoende. Dekking 3cm rondom.
 

JohanVat

  • #7
Goedemiddag,

Er komt toch nog een vraag naar boven borrelen...

Inmiddels zijn we bijna zo ver dat we kunnen gaan graven.
De garage komt (gedeeltelijke) tussen 2 bestaande gemetselde muren (van een huis, dus met een degelijke fundering). Kunnen we de vloer gewoon tegen die muren aan storten of moet daar ook een aparte vorstrandfundering komen?
De ene kant van de garage komt volledig tegen die bestaande muur, de andere kant voor ruim 3 meter.

Alvast weer bedankt!

Groet,
Johan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dan ga je een bestaande fundering dus zwaarder belasten. Niet verstandig. Tenzij de bestaande fundering een flinke overwaarde heeft. Dat is niet zo vaak.

Bovendien kan je het nieuwe gedeelte het beste dilateren van het bestaande.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu