Frites pan schoonmaken

KeesC

  • #1
Hallo,

Tot ergernis van mijn vrouw is de fritespan erg vies.
Hoe kan ik het aangekoekte vet van de pan het best verwijderen ???
Zowel aan de binnenkant van het deksel (filter) en de binnenkant van de pan zelf?

Groeten Cor
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bij een groot, bekende drogisterijketen kun je een spuitbus kopen "ovenreiniger". Bus schudden, dan op de vieze plekken spuiten en en een tijd in laten trekken. Dan met keukenpapier afnemen.

Vanzelfsprekend de pan zorgvuldig daarna met sop schoonmaken, ik weet niet wat achtergebleven restanten met je gezondheid doen... Lees de gebruiksaanwijzing op de bus!

Er bestaan vast nog meer van dergelijke middeltjes, maar dit is wat ik zelf vaak (succesvol) gebruik voor dergelijke klusjes!
 

KeesC

  • #3
Werkt dit ook voor (erg) dikke vetresten (vellen)?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Die kun je alleen maar met een stevig maar niet krassend voorwerp verwijderen. Ik gebruik voor zoiets nog wel eens een houten ijslollystokje, door de afgeronde vorm krast dat niet. Iets van stevig kunststof kan ook voldoen. Desnoods de afgeronde achterkant van een aardappelschilmesje... (maar dan is krassen niet te vermijden!)

Ik kan me niet voorstellen dat als de vetlaag zo dik is dat er echt dikke vellen op zitten je dat er met een chemisch of reinigingsmiddel af kunt krijgen.

Maar ja, proberen kan altijd, zo duur is dat spul niet...

Ik zou er geen oplosmiddelen op loslaten, goede kans dat het kunststof van je pan er eerder van oplost dan het vet :wink:.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het volgende werkt vaak ook goed; doe een liter water in de fritespan, gooi er wat afwasmiddel bij en zet de thermostaat op ongeveer 95 graden.
Apparaat een half uurtje aan laten staan, door de stoom is de binnenkant nu mooi schoon te krijgen, is het niet goed gelukt dan nog een keer herhalen.
Tip, zet ook het korfje erin.

Succes.
 

KeesC

  • #6
Hallo Jan,

Bedankt voor je tip.
Hij is inmiddels schoon (ik had je verhaal niet helemaal goed gelezen) Ik heb de pan namelijk tot de nok toe vol water gedaan en op ca. 195 C gezet. Maar ja de pan is nu schoon.

Ik kwam er achter dat aan d.mv. 2 schroeven in het deksel het filter eruit kan. En je raadt het al dit is natuurlijk erg nodig (na 10 jaar) aan vervanging toe. Boven het filter zit ook nog een soort dik metalen filter, zijn deze ook los te verkrijgen? Het is een ronde moulinex friteuse.

Groeten Cor
 

Marnix

  • #7
Misschien mosterd na de (frituur) maaltijd maar wie weet heeft iemand anders er nog wat aan:

Gezien op een tv programma waar twee "oudere" dames huizen schoonmaken. Men neme 1 vaatwasblokje, vult de frituur met water, breng e.a. lekker aan de kook en voliá, alles brandschoon.

BTW, losse onderdelen bestellen zal waarschijnlijk wel lastig zijn met een wat oudere friteuse. Soms is vervangen van het hele apparaat dan wel eens goedkoper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu