Foutcode E50 bij AEG wasdroger 57808

Pch

  • #1
Onze AEG wasdroger ging laatst pipen en gaf E50 in het display.
De trommel leek ook erg veel moeite te hebben met draaien, leek net of de motor te weinig kracht heeft om hem rond te draaien en/of de trommel aanloopt. Ik meen te merken dat het ronddraaien van binnen met de hand ook moeilijker lijkt te gaan.
Maar goed, de wasdroger naar voren gehaald, de gereedschapskist erbij, de stofzuiger en een emmer met doekjes.
Eerst maar eens alles schoonmaken en stofvrij maken. Dus aan de voorkant alles eruit en stofzuigen, daarna de achterkant eraf (net helemaal, maar alleen 2 deksels) en daar kwam me toch een partij stof vandaan...
Daarna leek hij het beter te doen, maar sinds vandaag de wassen weer aan het draaien en wasdroger weer ietsjes voller (let wel: eerst konden er 2 dekbedovertrekken met 2 kussenslopen in! Nu doen we eerst 1 dekbedovertrek, daarna de volgende en als 3e de 2 kussenslopen).
En geeft hij dus aan het einde steeds een E50.
Net al even wezen kijken op internet en E50 schijnt een algemene foutcode te zijn voor een fout met de motor, dat kan dus van alles zijn zoals ik het zie hier: Foutcodes AEG
Maar ze hebben het toch wel steeds over de "koolborstels".
Nou ben ik best een beetje handig, maar alvorens aan de slag te gaan vraag ik mij af of die te bestellen zijn voor ons apparaat en of die er überhaupt zijn en wat ze kosten?
Daarna zal ik dus waarschijnlijk i.p.v. alleen de 2 kappen echt de hele achterkant eraf moeten halen (die zit in het midden vast door de motor?) en moet ik de motor er dan uithalen? Of waar zitten anders die koolborstels?
Kan ik als ik de hele achterkant eraf heb misschien ook zien of de trommel vanbinnen ergens aanloopt of kan dat niet en is het echt alleen maar de motor(aandrijving)?

Gr. Paul.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zitten geen koolborstels in de machine.
Vaak is het een kwestie van een versleten glijband vooraan bij de opening van de trommel.
 

Pch

  • #3
OK, dus geen koolborstel in onze wasdroger.
Hoe kan ik precies bij zo'n glijband komen en kan ik ook zien of die versleten/aan vervanging toe is?
Dus de achterkant er helemaal af halen is niet zinvol, ik moet juist bij de voorkant zijn?

Gr. Paul.
 

Pch

  • #4
Jan schreef:
Vaak is het een kwestie van een versleten glijband vooraan bij de opening van de trommel.
btw: een versleten glijband geeft foutcode E50?

Gr. Paul.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hoeft niet speciaal, het is een mogelijkheid, het is een teken dat de motor niet goed loopt, over de exacte oorzaak durf ik geen uitspraak te doen, wat ik aangeef is een mogelijkheid.

Er staat bij de foutcode E50 geen koolborstels maar wel een heleboel andere oorzaken, de oorzaak zult u moeten opzoeken aan de hand van deze lijst.
 

Pch

  • #6
OK, nog maar eens aangezien ons probleem nog niet opgelost is:

Hoe kan ik precies bij zo'n glijband komen en kan ik ook zien of die versleten/aan vervanging toe is?
Dus de achterkant er helemaal af halen is niet zinvol, ik moet juist bij de voorkant zijn?

Gr. Paul.

P.S. Als ik in Google zoek op de term "glijband" kom ik niets tegen. Is er wellicht een andere of officiele naam voor dat onderdeel in onze AEG 57808?
 

Martien 59

  • #7
Wat geeft ie bij een ntc fout

Heb je er ook nog een 916 nummer van of zoiets
 

Pch

  • #8
Wat is een "ntc fout"?

Wat is een "916 nummer"?

Gr. Paul.
 

Martien 59

  • #9
Het service nummer van de droger
 

Pch

  • #10

Hurby

  • #11
E 50 geeft een groeps foutmelding zo wordt er in normale toestand E50 Getoond eigelijk zitten er meerdere fouten in.


E51 Motor power triac short-circuited. Motor faulty. Wiring faulty. Electronic board faulty. Cycle interrupted. OFF
E52 Intervention of motor overheating safety cut-out. Motor faulty. Intervention of motor overheating cutout.
Wiring faulty. Electronic board faulty.
Power to the heater unit and reversal of the
direction of rotation are interrupted. If the
problem does not re-occur, the alarm is
memorized and the cycle continues. If the
fault persists after several attempts to supply
power (about 35 min.), alarm E51 is
generated
OFF
E53 Motor triac "sensing" circuit faulty. Electronic board faulty. Cycle interrupted. OFF
E54 Motor inoperational. Excessive wash load. Voltage too low.
Motor/transmission system inoperative.
Cycle paused after several attempts at
powering the motor. Start


HWS
 

Hurby

  • #12
Om de fout code uitlezen:

Het apparaat moet uitgeschakeld zijn.
Het apparaat inschakelen, door de programmaschakelaar één positie met de wijzers van de klok mee verder te
draaien.
Tegelijkertijd de toets START/PAUZE en de toets links ervan (ongeacht configuratie van de elektronica)
gedurende ten minste 5 seconden indrukken.
De toetsen ingedrukt houden, tot de LED´s beginnen te knipperen en een signaaltoon weerklinkt.

En de keuze schakelaar 11 posities met de klok mee bewegen.


HWS
 

Pch

  • #13
Hurby,

Bedoel je hiermee dat ik dan i.p.v. de algemene E50 foutcode een meer specifieke E51, E52 etc. krijg?
En dan dus preciezer weet welk onderdeel precies stuk is?

En dan mijn opmerking dat het net lijkt dat de trommel erg aanloopt en de opmerking van Jan dat dan aan de voorkant iets losgehaald en vervangen moet worden, ik geloof dat hij het een glijband noemde?

Ik meld me weer als ik de specifieke code weet!

bedankt voor zover!

Gr. Paul.
 

Pch

  • #14
E54, dus en dat betekent "motorrelais defect"!
Is dat bij een onderdelenshop zo te bestellen of moet dat echt via AEG?
En is zo'n onderdeel duur en evt. zelf te vervangen?
Een relais klinkt IMO overigens als een klein goedkoop onderdeeltje, of niet?

Gr. Paul.
 

Pch

  • #15
Nogmaals: ik heb de exacte foutcode dus gevonden, het was E-54 en dat zou moeten inhouden dat het motorrelais defect is.
Vreemd alleen dat de wasdroger het op zich nog gewoon doet alleen bij te volle trommel en vaak aan het einde van het programma het te moeilijk/zwaar heeft en dan gaat piepen met "E50" in beeld....

Maar goed, wie kan me vertellen waar ik een nieuw motorrelais kan kopen, waar ik het oude eruit moet halen en nieuwe in moet zetten, m.a.w. waar moet ik zijn in de machine? Voor, achter onder boven? En is dat makkelijk zelf te doen?

Gr. Paul.
 

Hurby

  • #16
E54 Motor inoperational. Excessive wash load. Voltage too low.
Motor/transmission system inoperative.
Cycle paused after several attempts at
powering the motor. Start
 

Pch

  • #17
???
 

Martien 59

  • #18
Ik denk dat je glijbanden versleten zijn
en niet de motor
 

Pch

  • #19
OK, dat zei je al eerder ja, ook nu ik de specifiekere foutcode E-54 heb i.p.v. de meer algemene E-50 code?

En nogmaals de vraag dan:

waar vind ik die glijbanden, hoe kom ik erbij, hoe kan ik ze vervangen en de nieuwe er weer opzetten?
Is er wellicht ook een ander (AEG)-woord voor de term "glijband" die jij gebruikt?

Gr Paul.

N.B. Dus de foutcode E-54 en de daarbij horende "motorrelais defect" kan ik gewoon negeren, maar het is dus de glijband die kapot c.q. versleten is?
 

Martien 59

  • #20
De glijband en de steunlagers zitten aan de voorkant als je in de trommel voelt in de rand daar zitten ze je moet de trommel wel er uit halen de zijkanten er af de boven kant als je dan de trommel met de hand een beetje naar achterduwt zie je ze al zitten maar hij moet uitelkaar
om ze te vernieuwen
kan namelijk zijn dat het aan gaat lopen als het heet wordt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu