Flexibele leiding gebruiken als leiding naar de radiator

Wouterpb

  • #1
Ik ben de badkamer aan het verbouwen en wil de radiator verplaatsen. De leidingen komen geheel in een koof te liggen maar is te lang om uit 1 stuk te maken en ik wil liever geen koppelingen in de koof. Het idee was om dit met flexibele buis direct vanaf de zolder tot aan de radiator te maken.

Nu heb ik een reststuk cv leiding gevonden maar op internet vind ik dat dit eigenlijk voor vloerverwarming is. Het is PE-RT (LPE), 16x2, 90 graden, zuurstofdicht, Komo K.

Is dat ook te gebruiken als leiding naar de radiator toe? Kan dat direct gekneld worden zonder speciaal gereedschap (het is redelijk dik en stug)?

Alvast bedankt.

Wouter.
 

Xr8

  • #2
Het is de vraag of je de juiste koppelingen erbij kunt vinden, 16 x 2 is wel een veel gebruikte maat. Of je het kunt gebruiken voor een radiator hangt er ook nog vanaf tot wat voor temperatuur de buis geschikt is. Vloerverwarming wordt in principe niet warmer dan 45 a 50 graden, radiatoren kunnen wel tot 90 graden gaan.

Kun je het niet oplossen met koper op rol, dit kun je gewoon aansluiten met soldeer of knelkoppelingen. Bij gebruik van knelkoppelingen is het verstandig een steunhuls in de buis te plaatsen.

Succes.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die 16mm leiding niet gebruiken,de temperatuur kan die niet aan.

Neem 14 mm slang bp=VPE-C/difu als u het flexibel wil aansluiten.



Daar zijn koppeling genoeg voor te krijgen.


De slang kunt u p/m kopen bij een verwarmings shop/winkel.
 

Wouterpb

  • #4
De buis is tot 90 graden, 100 max.
Op zich bruikbaar begrijp ik mits de koppelingen er zijn. Dat is dan de vraag. Ik vroeg me ook af of kunststof ook met die busjes gekneld wordt of zo erin. De buis is nogal stug, dik en stevig.

Ik heb deze buis liggen dus dit zou me beter uitkomen dan koper aan te schaffen (wicu heet dat dan toch?). Ik begreep ook dat ipv de flexibele koper ook meer kunststof gebruikt wordt als leiding.

Wouter.
 

Alex25

  • #5
Gewoon slang 14x2kopen met mantel rood en blauw.kost 2 euro per meter
 

Wouterpb

  • #6
Dus dat is 30 euro. Beter dat doen ja dan heb je ook geen ellende met de koppelingen.

bedankt.

Wouter
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Goed besluit om het zo te doen.


Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu