Flexibele buis uitbreiden

Jlaan

  • #1
Hallo,

ik heb een aantal leidingen door mijn badkamer heen lopen. Nu wil ik hier een paar kleine veranderingen in aanbrengen. De buizen zijn van Tubipex (PE-Xb/AL/PE-Xb 16x2). De koppelingen zijn skinpress koppelingen van VSH. Ik wil het stelsel uitbreiden met muurplaten en een aansluiting voor een inbouw thermostaatkraan.

Nu raak ik van de verschillende systemen in de war. Ik zou dit graag op willen lossen door Uponor RTM koppelingen te plaatsen. Maar kan dit hierop? De Tubipex/multiskin combinatie is namelijk ook niet van 1 fabrikant. Kan ik ervan uitgaan dat 16x2 uitwisselbaar is? Dit scheelt mij een perstang huren en het is makkelijker om een kort stuk van een paar meter buis te kopen (bij een installatiewinkel in mijn buurt verkopen ze uponor buizen per meter).

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
 

Soprano74

  • #2
Uponor MLCP leiding maakt gebruik van PERT-AL-PERT. De RTM koppeling is voor de MLCP leiding bedoeld maar ik verwacht dat het ook wel met een PEX buis werkt. De maatvoering zal zeker kloppen, maar het is even de vraag of de geheugenring in de RTM koppeling ook een PEX-buis voldoende kan persen.

Wat ik zeker weet is dat TECElogo insteekkoppelingen zijn die zowel voor PE-X als PE-RT zijn goedgekeurd. Ook maat 16x2. Dit werkt op basis van twee O-ringen en geen persring.

Wat je dus kunt doen is een TECElogo insteekkoppeling gebruiken om van buistype te wisselen, d.w.z. van Tubipex naar Uponor MLCP, en dan kun je de goed verkrijgbare Uponor koppelingen gebruiken. TECELogo koppeling even op internet bestellen.

Een groot voordeel van TECELogo is dat ze demontabel zijn, maar voor zo'n eenmalige klus is dat wat minder relevant.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu