Fietsband inleggen ,die blijft hobbelen.

Peterkleton

  • #1
Goedemorgen,
Ik heb de laatste jaren last met het inleggen van fiets buitenbanden.
Vroeger had ik nooit last, maar tegenwoordig hobbelen ze, omdat de band niet centrisch is te krijgen door drukken, kneden enz.
Ik heb het zojuist geprobeerd met handenwas zeep, i.p.v. zeepsop, maar dat helpt in iig niet . :cry:
Ook keihard op pompen met een (nieuwe ) pomp helpt ook al niet.
Bij de fietsenmaker lachen ze om mijn probleem, met de luchpomp gaat het n.l. wel.
Wie heeft een idee om dit zelf op te lossen?
Vr Gr Peter Kleton
 

Millew

  • #2
Voor motorbanden gebruik ik een daarvoor bestemd montagevet. Het ruikt naar groene zeep, maar is na droging niet meer glibberig. Maar dat is vooral bedoeld om het laatste stuk van de buitenband makkelijk over de velg te laten glijden.
Voor fietsbanden lijkt mij het gebruik daarvan echter niet nodig.

Binnenband en de binnenkant van de buitenband poederen met talkpoeder zorgt er voor dat de binnen- en buitenband makkelijk t.o.v. elkaar kunnen verdraaien en glijden.
Bij het omleggen van de buitenband de binnenband licht opgepompt houden.
Na het omleggen van de buitenband de binnenband iets verder oppompen en de buitenband rondom en aan weerskanten controleren op de goede ligging en op z'n plaats drukken/wringen.
Deze handeling herhalen, waarbij de binnenband telkens iets meer wordt opgepompt.
Op deze manier krijg ik de banden van mijn klassieke motorfiets altijd op z'n plaats. Een heel enkele keer moet ik de band leeg laten lopen en opnieuw beginnen.

Een oude binnenband kan ook problemen opleveren omdat die is uitgerekt en een grotere wielomtrek heeft gekregen. Af en toe een nieuwe binnenband kopen, ook al is die nog te plakken, wil ook wel eens helpen om een band netjes te laten sporen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat lijkt mij sterk. :wink:
Een hoge drukpomp voor de fiets kan ook tot 10bar.
Ik vraag me af of de compressor bij de fietsenmaker ook op 10 bar zal zijn afgesteld.
Dus met een fietspomp voorzien van een manometer zou je dit moeten kunnen oplossen.
*wgb*
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Dat is tegenwoordig inderdaad een probleem. Als de rand van de buitenband niet goed op zijn plek komt dan blijft het hobbelen. Als dit het geval is dan kun je een beetje wd40 spuiten tussen de rand van de velg en de band. De buitenband spring dan meestal wel op zijn plek.
 

Peterkleton

  • #5
Hallo Mn22,
Wat was WD40 ok alweer?
Is dat ergens te koop?
Het doet me denken aan iets wat ook bij Defensie gebruikt wordt.
Mss is het rubber van die oude motorfietsbanden anders dan het tegenwoordige rubber van de fietsbanden?
Gr Peter
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Wd40 is een multifunctioneel smeermiddel/roestoplosser in een spuitbus. Heeft wel wat weg van kruipolie, alleen dan kleurloos. Op veel plekken te koop, bijv. bij de dhz winkels en automaterialenzaken.

Probleem met de fietsbanden is volgens mij de vorm van de velg die je tegenwoordig vaak ziet. De aluminium velgen zijn vaak smaller dan de ouderwetse rvs velgen. ook zou de kwaliteit van de fietsbanden weleens teruggelopen kunnen zijn, bijvoorbeeld door ruimere maat toleranties, waardoor je dit soort problemen krijgt.

ik had er zelf vroeger ook veel minder last van als tegenwoordig.
 

Peterkleton

  • #7
Weer Hallo MN22,
Dan zal ik de firma Gamma eens met een bezoek vereren, die hebben dat dan wel.
Ik heb zelf nog wel kruipolie, maar die zal ik dus maar niet nemen. :mrgreen:
Bedankt , iig .
Je hoort er nog wel van.
Vr gr, Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
Gerelateerde onderwerpen
Fietsband omafiets

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu