Fiets met trommelremmen

Annev

  • #1
Ik heb een fiets met trommelremmen en heb nu een lekke band.
Hoe moeilijk, makkelijk is het om hier aan te beginnen.
Ik ben wel een beetje handig.....
 

Fiesiekus

  • #2
Je hoeft het wiel (voor of achter) toch niet te verwijderen om het lek op te sporen/repareren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3

Kees61

  • #4
Ze gebruiken allemaal bandenlichters?

Annev, als je dat voorbeeld wilt volgen.. zorg dan eerst dat de buitenband wat ruimte krijgt om over de velg te trekken. Begin aan de andere kant van het ventiel en druk daar de buitenband plat (jaha hij is al plat anders hoefde je het niet te plakken.. maar ik bedoel de andere kant op plat) en trek er bij het ventiel aan, zodat de buitenband binnenin de velg komt te liggen. Nu krijg je bij het ventiel ruimte. Misschien kan je de buitenband er al zo af halen en anders gebruik je een bandenlichter.
 

Annev

  • #5
Ik heb me helemaal verkeerd uitgedrukt. De binnenband moet echt vervangen, dus het wiel moet er echt uit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je nu meteen vermeldt of het om het voorwiel of over het achterwiel gaat, en of de fiets versnellingen heeft, dan maak je het makkelijker om een antwoord te geven voor degene die dit eventueel kan uitleggen. :wink:
 

Kees61

  • #7
Het zal wel het achterwiel zijn :-)

Je maakt alles los aan de kant waar de ketting niet zit.
Maak de band los van het wiel.
Je koopt een stukje gereedschap om de achtervork uit te buigen, zodat je de band tussen de ruimte kunt doorwringen.
Monteren in omgekeerde volgorde.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Wanneer u dat nooit eerder gedaan hebt ga dan naar een fietsenmaker en blijf erbij staan wanneer hij de band vervangt, de volgende keer kunt u het zelf.
Voor iemand die onervaren is zijn die uitzetters, waarmee de achtervork uit elkaar gedrukt worden, gevaarlijk gereedschap.
Een stuk vinger is zo weg.
 

Gerrit

  • #9
Bovendien, als het een moderne fiets is, met aluminium frame, ga het dan niet zelf doen. Als je daar een vorkuitzetter (zo heet zo'n ding) op zet heb je kans dat je je fiets venield.
Volg daarom vooral het advies van Jan en laat het de fietsenmaker doen. Het kost weinig en je spaart je fiets.
Jan heeft kennelijk ook ervaring met die dingen. :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik heb ooit op een school fietstechniek gegeven :wink:
 

Kees61

  • #11
Ooit....
maar toen mocht je iets anders gaan doen :mrgreen:

Nou ja, Annev kan ook het hele wiel demonteren. Kettingkast los enz.. maar dat is veel werk.
Een paar plakjes rubber tussen de spanner en de vork wil wel helpen om het ding op zijn plek te houden. En goed haaks er tussen zetten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Toen werd het een bromfiets :lol:
 

Kees61

  • #13
Ja, toen lag het achterwiel er weer zo uit he, met steekas.
Leuke vakken hoor! Jammer dat ik zoiets nooit heb gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu