Fermacell onder dakbeschot

Coen3

  • #1
Is het een verstandig idee om onder tegen het dakbeschot aan fermacell van 10mm te schroeven. en daar PIR platen tegenaan te lijmen. daar dan weer stucplaten tegenaan om zo een meer brandwerend dak te krijgen met hoge isolatie ?

van buiten naar binnen zou opbouw dan worden:
dakpannen-dampdoorlatende folie-dakbeschot-fermacell-16cm PIR-rachelwerk-stucplaten

wat is jullie mening/idee?
 

Marcn88

  • #2
Er zijn ook pir platen verkrijgbaar waar de fermacell platen al opgelijmt zijn dit is een kant en klaar systeem, pir is van zichzelf al brandwerend en de brandwerende laag dient dan aan de binnenkant te zitten en niet aan de buitenkant.
Denk ook aan de folies aan de binnenkant dampdicht en naar de bhitenkant dampopen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Geloof niet dat PIR brandwerend is.
 

Lange Herman

  • #4
PUR/PIR is wel degelijk brandwerend,
het kan echter wel branden.
Als het brand is de rook giftig!
De binnenzijde van de dakisolatie afwerken met fermacell of gipsplaten is zeker verstandig en waarschijnlijk ook mooier af te werken.
 

Ambidexterity

  • #5
Is dat dan niet brandvertragend als het wel kan branden?
Toevallig met PIR bezig, morgen even de vlam op een afval stukje zetten, ben benieuwd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Elke product heeft andere eigenschappen. Ook PIR is er in verschillende uitvoeringen. Een term als "brandwerend" zegt niet zoveel. Beter gebruik je de brandklasse.

Als men een "brandwerend" dak bedoeld kies je het beste materialen die onbrandbaar zijn, klasse A.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Lange Herman schreef:
PUR/PIR is wel degelijk brandwerend,
het kan echter wel branden.
Als het brand is de rook giftig!
De binnenzijde van de dakisolatie afwerken met fermacell of gipsplaten is zeker verstandig en waarschijnlijk ook mooier af te werken.
Volgens mij ben je toch in de war met brandvertragend. Weet jij de brandklasse van PUR/PIR. Ik heb het even geprobeerd om die bij een fabrikant te vinden maar dit kost me teveel tijd. Bij glaswol A1 zo gevonden. PIR/PUR een mooi verhaal over een brand bij de buren enz. enz.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Gevonden, de cachering van de plaat is op het brandgedrag waarschijnlijk ook van invloed. Wat ik tegenkom. Klasse B zeer beperkte bijdrage, moeilijk brandbaar tot klasse E zeer hoge bijdrage, zeer brandbaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu