Fase Nul en Schakeldraad door 1 buis vanaf lichtpunt

Newe

  • #1
Wie kan vertellen of dit zo mag?

Ik ben bezig met het vervangen van de oude metalen electrabuizen door pvc inclusief de bedrading omdat deze niet deugd (scheurtjes e.d. zeer onveilig!)

De oude situatie is als volgt:

Buis vanaf de centraaldoos met blauw/zwart naar lichtpunt in het toilet
Buis vanaf de centraaldoos met bruin/zwart naar schakelaar in het toilet

Ik vraag me af waarom er gekozen is voor 2 aparte buizen, is daar een speciale reden voor?

De nieuwe situatie moet als volgt worden:

Buis vanaf de centraaldoos met blauw/bruin naar lichtpunt in het toilet
Buis vanaf het lichtpunt met blauw/bruin/zwart/zwart naar dubbele schakelaar ivm aansluiten ventilator.
Buis vanaf het lichtpunt met blauw/zwart naar ventilator.



Mag dit op deze manier of moet het via 2 aparte buizen zoals oude situatie?
 

@$T

  • #2
Dit mag maar waarvoor gebruik je de blauwe draad bij de schakelaar?
 

Xr8

  • #3
Waarschijnlijk zit er in het toilet nu geen centraaldoos geplaatst. Werd vroeger wel vaker gedaan. Wat je omschrijft kan prima. Je moet dan echter wel een centraaldoos in het toilet plaatsen, hierin kun je dan lassen.

Zoals al opgemerkt de blauwe naar de schakelaar is niet nodig. Wordt in ieder geval niet op de schakelaar aangesloten. Tenzij je van vuurwerk houd.

Succes.
 

@$T

  • #4
Uiteraard moet er een doos achter/bij de lamp zitten al was het maar om de lassen in de blauwe draad te maken. Maar ik weet niet hoe de situatie is. in/opbouw of een T-doos in de muur waarvandaan je naar de ventilator gaat en de schakelaar enz enz. er is veel mogelijk dus een centraaldoos is niet beslist nodig......
 

Newe

  • #5
Oké hartstikke bedankt voor jullie reacties, hier kan ik verder mee.

De blauwe draad naar de schakelaar klopt inderdaad niet, denk/teken foutje... :oops:

Er komt in het plafond gewoon een inbouw-lasdoos waar je een t-stuk van kan maken. Daarna het plafond van gipsplaat er weer in en klaar kees.

Nogmaals bedankt!
 

@$T

  • #6
In dat geval zou ik toch voor een centraaldoos kiezen want die heeft veel meer mogelijkheden voor de invoer van buis, een deksel waar het lichtpunt aan kan worden gemonteerd en ,zeker niet onbelangrijk, makkelijker te bevestigen in een plafond. Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu